چکیده:
مشارکت و نقش زنان در زمینه های گوناگون، یکی از شاخص های توسعه در هر کشوری است. آمارهای موجود گویای آن است که امروز زنان ایران در جایگاه و منزلتی دوگانه قرار دارند. از نظر شاخص های بهداشتی - آموزشی زنان ایران در موقعیتی به مراتب بهتر از اکثر کشورهای منطقه قرار دارند، اما از نظر حضور در بازار کار و سهم درآمدی، در میان کشورهای در حال توسعه رتبه بسیار پایینی دارند. در عین حال، وضعیت استان های گوناگون در داخل کشور نیز بسیار متفاوت است. لرستان یکی از استان های کمتر توسعه یافته است، بویژه شاخص توسعه جنسیتی آن پایین است و علی رغم مواهب طبیعی بسیار، برخورداری های توسعه ای کمتری دارد. روش تحقیق این بررسی، تحلیل داده های ثانویه است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تاکسونومی عددی و تهیه ماتریس داده های اقتصادی- اجتماعی برای تعیین نمره توسعه یافتگی زنان و نابرابری های جنسیتی و تفاوت میان وضعیت زنان در شهرستان ها (رتبه هر شهرستان)، استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که در شاخص بهداشت، شهرستان های الیگودرز، بروجرد و خرم آباد در طبقه توسعه یافته، شهرستان های دورود و ازنا در طبقه نسبتا توسعه یافته، شهرستان های کوهدشت، پلدختر و سلسله در طبقه نسبتا محروم و شهرستان دلفان در طبقه محروم قرار دارد. در شاخص فرهنگی- آموزشی زنان نیز شهرستان های بروجرد و خرم آباد در طبقه توسعه یافته، و پلدختر و دورود در طبقه نسبتا توسعه یافته، کوهدشت، سلسله و ازنا در طبقه نسبتا محروم و شهرستان های الیگودرز و دلفان در طبقه محروم قرار دارند. در شاخص زیربنایی، شهرستان های خرم آباد و بروجرد در طبقه توسعه یافته، شهرستان های الیگودرز و دورود در طبقه نسبتا توسعه یافته، شهرستان های سلسله، کوهدشت و ازنا در طبقه نسبتا محروم و شهرستان های پلدختر و دلفان در طبقه محروم قرار دارند.
Introduction: Gender inequality is a part of socio-economic inequality in all societies. Overcoming discrimination is most important in the poverty reduction programmes every societies especialy in developing countries and a useful tools for the achievement of the Millennium Development Goals that announced by UNDP. The Gander development index (GDI) is often considered a “gender-sensitive extension of the HDI” (Klasen 245). It addresses gender-gaps in life expectancy، education، and incomes. It uses an “inequality aversion” penalty، which creates a development score penalty for gender gaps in any of the categories of the Human Development Index which include life expectancy، adult literacy، school enrollment، and logarithmic transformations of per-capita income. The GDI cannot be used independently from the Human Development Index (HDI) score and so، it cannot be used on its own as an indicator of gender-gaps. Only the gap between the HDI and the GDI can actually be accurately considered; the GDI on its own is not an independent measure of gender-gaps. In the years since its creation in 1995، much debate has arisen surrounding the reliability، and usefulness of the Gender Development Index (GDI) in making adequate comparisons between different countries and in promoting gender-sensitive development. The GDI is particularly criticized for being often mistakenly interpreted as an independent measure of gender-gaps when it is not، in fact، intended to be interpreted in that way، because it can only be used in combination with the scores from the Human Development Index، but not on its own. Additionally، the data that is needed in order to calculate the GDI is not always readily available in many countries، making the measure very hard to calculate uniformly and internationally (Ibid). So the participation and role of women in various cultural، social، economic and political fields determine levels of development indicators in each country around the world. Existing data’s shows that women's condition in Iran’s during last decades have dual status. In terms of some HDI indicators component such as health and education، women in Iran are in a situation more better than most countries in the region، but their share of participation rate in labor market and income earning is in very low level in compare with other developing countries. In this case Lorestan province is one of the most poor areas.
Material & Methods: This study’s research method was been second data analysis as a interpretive approach، and critical perspective. While focusing on theoretical and methodological underpinnings of the gender development index be discussed. So this research took about the methods that used here is numerical taxonomy and data matrix - have been used too.
Discussion of Results & Conclusions : As mentioned in state of problems، here the finding shows that Lorestan gender development indicators (GDI) are in low level. But inter provinces analysis among town and cities shows many different among districts. For examples in field of cultural- educational indicators، cities of Borujerd and Khorramabad occupied high developed rank، and then Doroud and Poldokhtar rank is relatively developed cities، some other cities such as Koohdasht،and Azna been relatively disadvantaged and finally most poor sections of cities are located in Aligoodarz and Delfan. Base on results and this study finding a longtime development plans is needed to try increase and improve of gender development indicators in all cities with focus on poor areas same Delfan and Alighoodarz.
خلاصه ماشینی:
"از طرفی دیگر، روش تحلیل تاکسونومی عددی به همه شاخصها با اهمیت یکسان مینگرد و فاقد وزندهی به شاخصها در درون مدل است که چنانچه تمایل داشته باشیم به برخی از شاخصها، وزن و اهمیت بیشتری داده شود، در آن صورت دادههای مربوط به آن شاخص را باید با وزن بیشتر و از ابتدای کار وارد مدل کنیم، نتایج را به دست آوریم، سپس به مقایسه نتایج مقاطع زمانی 85-1355 بپردازیم که در آن صورت، وضعیت شهرستانهای استان لرستان از نظر توسعه اجتماعی زنان و نابرابریهای جنسیتی در حالتهای کلی و بخشی، طی مقاطع زمانی فوق مشخص خواهد شد.
در اینجا با توجه به جدول فوق، نتیجه میگیریم که طبقهبندی شهرستانهای استان لرستان در سال 1385بر اساس شاخصهای بیست و چهارگانه توسعه اجتماعی زنان در جدول به این صورت است که شهرستان خرمآباد و بروجرد در طبقه توسعهیافته، شهرستانهای ازنا، دورود و الیگودرز در طبقه نسبتا توسعه یافته، شهرستانهای سلسله و کوهدشت در طبقه نسبتا محروم و شهرستانهای پلدختر و دلفان در طبقه محروم قرار دارند.
نمودار3- نمودار اپتیمم با توجه به جدول و نمودار فوق، طبقهبندی شهرستانهای استان لرستان در سال 1385 بر اساس شاخصهای فرهنگی- آموزشی توسعه اجتماعی زنان، به ترتیب از توسعه یافتهترین شهرها تا شهرهای با کمترین توسعه نشان میدهد که شهرستان مرکز استان (خرمآباد) و بروجرد در طبقه توسعه یافته، سپس شهرستانهای دورود و پلدختر در طبقه نسبتا توسعه یافته، شهرستانهای سلسله، ازنا و کوهدشت در طبقه نسبتا محروم و در نهایت، دو شهرستان الیگودرز و دلفان در طبقه محروم قرار دارند."