چکیده:
تحولات چشمگیر سه دهۀ اخیر در عرصۀ فنآوری اطلاعات و سیستمهای ارتباطی جهان باعث گردیده تا برخی کشورهای کمتر توسعه یافته با درک زمینه های جدید ایجاد شده، برنامهریزی همه جانبهای در زمینه کسب و کار استفاده کنند و با استفاده از فنآوری اطلاعات موجب رشد ضریب اقتصادی و اجتماعی شده، و فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کمتر کنند. سازمانهای کوچک و متوسط در اقتصاد این کشورها جایگاه بسیار مهمی دارد. هدف مقالۀ حاضر تجزیه و تحلیل عناصر پیادهسازی طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسط است. برای حصول این مطلوب در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیلی مبتنی بر ترسیم نقشه فازی، مهمترین عوامل بحرانی شکست و موفقیت پیادهسازی طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسط شناسایی و از 61 شاخص برای تحلیل استفاده میشود. نتایج تحلیل 61 شاخص حاکی از آن است که عناصری نظیر توسعه، آموزش و مدیریت منابع انسانی، زمانبندی تولید، مدیریت روابط خارجی، بالا بودن سیستمهای ارتباطی در سازمان، و کسب، ایجاد و مدیریت دارایی، مهمترین عوامل بحرانی شکست قلمداد میشوند.
In the past three decades significant developments in IT and communication systems in the world has caused some under-developed countries to become sensitive to new opportunities and undertake an all-out planning for their development and increase their economic and social growth to narrow their gap with developed countries and be able to compete with them. For such an aim، e-commerce has been lent too much credence specially in the small and medium size businesses. Our study here seeks to analyze the elements required for implementing e-business plans in small and medium-sized enterprises. To this end، we present a fuzzy map-based methodology in order to explore the most important critical success and failure factors for implementing e-business plan. Conducting an analysis on 61 criteria led us to the conclusion that factors like development، education and management of human resources، production timeframe، foreign relations management، communication systems and financial management are among the important critical failure factors.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور، با بهرهگیری از مطالعۀ یانگ و لی ,Li, 2002 ) (Yang و با در نظر گرفتن نحوه ادراک انسان از تفاوتها، متغیرهای کلامی به شکل جدول (1) پیشنهاد نمودهاند: (Lin, Chiu, Tseng, 2006) جدول1: عبارات کلامیو اعداد فازی متناظر عبارات کلامی مقدار خیلی کم (5/1، 5/0، 0) کم (3، 2، 1) نسبتا کم (5، 5/3، 2) متوسط (7، 5، 3) نسبتا زیاد (8، 5/6، 5) زیاد (9، 8، 7) خیلی زیاد (10، 5/9، 5/8) 3) اندازه گیری عملکرد و درجۀ اهمیت عناصر پیادهسازی طرح کسب و کار الکترونیک: در این قسمت، جهت سنجش عملکرد و درجۀ اهمیت مؤلفههای طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسط، پرسشنامهای تنظیم و بین جامعۀ مورد مطالعه توزیع گردد.
88) X51 6-2) تعیین تأثیرگذارترین عوامل بحرانی موفقیت و شکست پیادهسازی طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسط: در این مرحله، امتیازات بهدست آمده از مرحلۀ قبل مورد رتبهبندی فازی قرار میگیرند تا اولویت اهمیت توجه به آنها برای مدیران ارشد و متصدیان امر مشخص گردد.
پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی با توجه به پژوهش انجام شده، پیشنهادات پژوهشی زیر مطرح می گردد: تعیین عوامل مؤثر بر رضایت افراد ذینفع از خدمات الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط با استفاده از مدل کانو فازی مقایسۀ تطبیقی صنایع مختلف در راهیابی به حوزۀ کسب و کار الکترونیک و شناسایی راهکارهای بهبود با رویکرد QFD بررسی تأثیر E-CRM بر کیفیت کسب و کارهای الکترونیک بسترسازی راهیابی به کسب و کار الکترونیک با رویکرد مدیریت استراتژیک و منطق فازی منابع و مآخذ 1."