چکیده:
شکست یا خطا یکی از حقایق زندگی است که بیشتر سازمان ها نمی توانند از آن بگریزند و اهمیت فهم و یادگیری از خطاهای سازمانی نیازی است که اخیرا افزایش یافته است. یادگیری از خطا، منبع دانشی پایدار را برای سازمان ها فراهم می کند که به نوبه خود موجب افزایش ظرفیت جذب در کارکنان می شود. افراد با توانایی و انگیزه بالا که از عوامل مهم ظرفیت جذب کارکنان است، انتقال دانش در سازمان را تسهیل میکنند و نوآوری سازمانی را بهبود می بخشند. این مقاله به بررسی رابطه بین متغیرهای یادگیری از خطاهای سازمانی، ظرفیت جذب کارکنان و نوآوری سازمانی می پردازد. جامعه آماری تحقیق مدیران و سرپرستان شرکت های داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه آماری 111 نفر تخمین زده شد.تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای لیزرل به منظور ارزیابی مدل معادلات ساختاری و SPSS برای
تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین متغیرهای تحقیق وجود داشته و ظرفیت جذب کارکنان در رابطه بین یادگیری از
خطاهای سازمانی و نوآوری، نقش میانجی دارد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس،اهداف پژوهش حاضر به شکل زیر است: 1-بررسی رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و ظرفیت جذب دانش کارکنان و نوآوری سازمانی 2-تعیین نقش ظرفیت جذب دانش در رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و {o(1)- erqelA & avihC o} {o(2)- iaseD & nesdaM o} {o(3)- nipsaR o} {o(4)- kcyD naV o} {o(5)- nosdnomdE & nonnaC o} {o(6)- yekratS o} {o(7)- reqriZ & euqidiaM o} نوآوری سازمان مروری بر ادبیات تحقیق یادگیری از خطاهای سازمانی خطا عموما به عنوان انحراف بین خروجی واقعی و مورد انتظار از فعالیتهای سازمانی تعریف شده است.
زاهرا{o2o}و جرج{o3o}در سال 2002 تعریف عمومی کوهن و لوینتال از ظرفیت جذب را گسترش دادند و ظرفیت جذب را به عنوان یک مجموعه از فرایندها و روندهای سازمانی میدانند که طی آن سازمان،دانش را کسب،شبیهسازی، انتقال و استخراج میکند تا قابلیتهای پویایی در خود ایجاد کند که به خلق و بهرهگیری از دانش مرتبط است و توانایی سازمان را برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی {o(1)- nenutnaJ o} {o(2)- arhaZ o} {o(3)- eqroeG o} افزایش میدهد(مینباوا و همکاران،2003:586؛زاهرا و جرج،2002:339).
است)اما با توجه به تحلیل معادلات ساختاری و در نظر گرفتن مدل کامل تحقیق با ورود متغیر ظرفیت جذب این رابطه از حالت معناداری خارج میشود در واقع،ظرفیت جذب کارکنان به عنوان متغیر میانجی نقش تسهیلگری در رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و نوآوری سازمانی ایفا میکند و این بدان معناست که یادگیری از خطاهای سازمانی از طریق تأثیر مثبت و مستقیمی که بر ظرفیت جذب کارکنان دارد موجب بهبود و ارتقای نوآوری در سازمان شود."