چکیده:
باروری متاثر از عوامل مختلفی است که در میان آن ها آموزش جایگاه خاصی دارد. بحث در مورد این موضوع که زنان باسوادتر از باروری کمتری برخوردار هستند یا خیر، انجام مطالعات متنوع و گسترده ای را در جوامع مختلف سبب شده است. با تدوین الگویی نظری در اقتصاد خرد باروری نشان داده می شود که وجود رابطه ی منفی میان سطح آموزش و میزان باروری امری مورد انتظار است. بدین ترتیب، به منظور بررسی تجربی موضوع و ارائه ی شواهد، نمونه ای شامل 1294 مشاهده از شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج این مطالعه ی حکایت از آن دارد که سطح آموزش زنان تاثیری به شدت منفی بر میزان باروری آن ها دارد، به طوری که این رابطه از تاثیر منفی آموزش مردان بر باروری زنان نیز قوی تر است.
The hypothesis which more educated women experience less fertility has motivated many researches. Current study is also carried out in the same direction of those investigations. The theoretical model is designed based on microeconomics of fertility that show since the substitution effect of rising female schooling surpasses the income effect، the presence of negative relation between the level of education and fertility is more likely. Accordingly، we employed a sample including 1294 observations in Tehran. The results suggest that the fertility declines when women's education increases.
JEL Classification: D10- I20- J13
خلاصه ماشینی:
بر این اساس سئوال مورد تحقیق در این مطالعه این است که بارداری زنان چگونه و در چه جهت تحت تأثیر آموزش و سطح تحصیلات آنها قرار میگیرد؟ به منظور پاسخ دادن به این پرسش یک رویکرد اقتصادی که میتوان آن را از جمله بحثهای اقتصاد خرد باروری قلمداد کرد تدوین مییابد و شواهدی از شهر تهران ارائه میشود.
برند و دیویس (2011)، با استفاده از دادههای ایالات متحده به بررسی رابطهی تحصیلات دانشگاهی و باروری زنان پرداخته و دریافتهاند که اثر منفی آموزش دانشگاهی بر باروری تنها در میان زنانی وجود دارد، که به زمینهی اجتماعی محروم و سطوح پایین بهرهمندیهای اولیه تعلق دارند در حالی که برای زنان متعلق به سایر زمینههای اجتماعی این رابطه ضعیف است.
با این وصف، اثر کل مبهم خواهد بود اما چگونه است که برخی مطالعات دلالت بر آن دارند که با افزایش سطح آموزش بهویژه برای زنان، از میزان باروری آنها کاسته میشود.
بر این اساس میتوان ادعا کرد که با فرض وجود تبادل میان کمّیت و کیفیت کودک، هر چه سطح آموزش زنان در شهر تهران افزایش مییابد، کیفیت را جانشین تعداد فرزند میکنند و از باروری آنها کاسته میشود.
The Role of Maternal Schooling and its Interaction with Public Health Programs in Child Health Production, Journal of Development Economics, Vol. 32, pp.
The Journal of Political Economy, Vol. 81, No. 2, Part 2: New Economic Approaches to Fertility, pp.
The Journal of Political Economy, Vol. 81, No. 2, Part 2: New Economic Approaches to Fertility, pp.
Evidence from Nigeria, Journal of Development Economics, Vol. 87, pp.