چکیده:
امروزه گردشگری ورزشی فعالیت های متنوعی را در برمی گیرد که براساس آن،با تدارک دین امکانات
لازم و اتخاذ رویکردهای بازاریابی می توان این نوع از گردشگری را در ایران، به ویژه استان اردبیل، توسعه داد. با وجود اهمیت این مهم، تا کنون هیچگونه تحقیق جدی در این خصوص در ایران یا در استان مذکور انجام نپذیرفته است. از آنجا که گردشگری ورزشی، مبحثی نو در صنعت گردشگری ایران و استان اردبیل است، لذا مسئله اصلی، نحوه ی استفاده مناسب از این فرصتها و قابلیتها از دیدگاه بازاریابی است. با عنایت به مطالب فوق، در این مقاله تلاش شده است تا ضمن مروری بر گردشگری ورزشی بتوان به بررسی دیدگاه گردشگران داخلی در زمینه ی آمیزه ی بازاریابی گردشگری ورزشی و توسعه ی الگوی مناسبی در این خصوص در استان اردبیل پرداخت. پژوهش حاضر از نظر روش از نوع توصیفی پیمایشی است و جهت گردآوری داده ها از منابع اطلاعاتی ثانویه و اولیه استفاده شده است. جامعه ی هدف گردشگران داخلی هستند که به شهرهای اردبیل، مشکین شهر و سرعین، که کانونهای عمده گردشگری ورزشی در استان اردبیل به شمار می روند، سفر کرده اند. بر همین اساس، پرسشنامه ای مبتنی بر ویژگی های شخصی و رفتاری و همچنین آمیزه ی بازاریابی گردشگری ورزشی طراحی و ضمن بررسی روایی و پایایی آن، 111 پرسشنامه میان گردشگران ورزشی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس توزیع گشت. سپس با استفاده از آزمون های مختلف )کولموگروف اسمیرنوف، دو جمله ای، تی یک نمونه ای و فریدمن( هر یک از عناصر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی تحلیل شد. به طور کلی نتایج حاصل از آزمون فریدمن برمبنای اولویت هشت«پی» بیانگر آن است که در مورد عناصر بهره وری و کیفیت، فرآیند، مکان و زمان ضعف وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها، یک الگوی ریاضی توسعه داده شد.
Nowadays، sport tourism has greatly expanded to include a wide range of activities، based on which، by arranging facilities and considering the marketing approaches، this type of tourism can be developed in Iran and in the Ardabil province particularly. Despite the importance of sport tourism، yet no serious study has taken place in this respect in the mentioned province or in Iran at all. Since sport tourism is a new concept
in Iran’s tourism industry and Ardabil province، so the important issue is how to utilize these opportunities and capabilities in a right manner from the marketing perspective. In line of what was said above، in this opportunity، it is attempted to review the sport tourism، and in the meanwhile، to investigate the perspective of domestic sport tourists about sport tourism marketing mix، and to develop an appropriate pattern accordingly. This is a descriptive – survey study، from the research method perspective. Data are gathered through secondary and primary sources. The target population of the study are the domestic tourists who have travelled to Ardebil، Meshkin Shahr and Sar' e Ein cities، which are the major sport tourism centers of Ardebil province. Therefore، a
questionnaire was designed based on the personal and behavioral characteristics of the tourists and the 8 P’s of sport tourism marketing mix; afterwards، the questionnaires were distributed among 110 sport tourists by means of accidental sampling method. Appropriate analysis were made for each of the marketing mix components by utilizing
different statistical tests namely، Kolmogrov - Smirnov، Binomial distribution، one sample T- test and Friedman test. In general، results of Friedman test shows that there were weaknesses regarding to the
components of “productivity and quality”، “process” and “place and
time” according to priority. Also based on the findings of research a
mathematical pattern was developed.