چکیده:
هدف این مقاله، آشکار کردن محدودیت های فلسفه تربیت اسلامی برای تحقق مطلوب خود، چون «معلم پژوهنده» است. این محدودیت ها در مواجهه با فلسفه عملی بر ما آشکار خواهند شد. در حال حاضر، فلسفه تربیت اسلامی، معطوف به تربیت اسلامی به عنوان یک ایده آل است. تربیت اسلامی به عنوان یک ایده آل، یک عمارت منطقی باشکوه است که همه اجزا و عناصر آن باید مطلوب باشد، از جمله معلم. اما، مطلوبیت حرفه ای معلم در گرو مطلوبیت عملکرد او در موقعیت های عملی، سلامت استدلال هایش، و کیفیت انتخاب ها و تصمیماتش است. فرض بر آن است که با غلبه مفاهیم مدرن «عامل به عنوان مجری»، «نظریه به عنوان نظریه نظریه پرداز» و «عمل به عنوان کاربرد نظریه» بر فهم کنونی ما، فلسفه تربیت اسلامی با یک مانع جدی برای تحقق مطلوب خود، یعنی عامل تربیت اسلامی مواجه است. به لحاظ نظری، نمی تواند به طور موجه از آن دفاع کند؛ و به لحاظ عملی با محدودیت هایی برای تحقق آن مواجه است.
The purpose of this article is to expose the limitations of the philosophy of Islamic education to realize its desires، such as “teacher as researcher”. These limitations will be exposed in encountering with practical philosophy. Philosophy of Islamic education، at present، is focus on Islamic education as an ideal which is a magnificent logical construction that all of its commonplaces should be desirable، including the teacher. Teacher’s professional performance، however، largely depends on her (or his) good performance in practical situations، safety of her (or his) arguments، and the quality of her (or his) choices and decisions. Because of the modern conceptions such as "practitioner as executor"، "theory as theorist’s theory" and "practice as application of theory" governing on our current understanding، philosophy of Islamic education may be met serious constraint to realizing Islamic educational practitioner who is wish for. Theoretically، it can not properly justify it، and practically، it may be exposed to some limitations to realize it.