چکیده:
هدف این تحقیق بررسی و تعیین ویژگی شخصیتی حسابداران اعم از دانشجویان و افراد حرفهای است. برای این منظور، از پرسشنامة پنجعاملی نئو (NEO)1 استفاده شده است. نمونة تحقیق مشتمل بر 97 نفر از دانشجویان و 80 نفر از افراد حرفهای بوده است. دادههای حاصل از پرسشنامه به صورت توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. به منظور آزمون فرضیات، از آزمون مقایسة میانگین نمونههای مستقل و آزمون میانگین یک جامعه استفاده شد.نتایج نشان میدهد در حدود 52/70 درصد از دانشجویان، 69/55 درصد از افراد حرفهای، و 79/63 درصد از کل حسابداران دارای ویژگی شخصیتی بیداری وجدان (C) هستند. همچنین از نظر آماری، بین نوع ویژگی شخصیتی دانشجویان حسابداری و افراد حرفهای تفاوت معناداری مشاهده نشد. علاوه بر این، در سطح معناداری 5 درصد، «بیداری وجدان (C)»ویژگی شخصیتی حسابداران است. نتایج این تحقیق میتواند در بحث آموزش حسابداری مفید باشد.
The purpose of this study is examining and determining the personality profile of the accounting students and professional accountants. The Five-Factor Model of Personality (NEO) is used for that purpose. The sample was consisted of 97 accounting students and 80 professional accountants. A descriptive and inferential analysis is used for analyzing the data. In order to test the hypothesis، Independent Samples t-Test and one sample T Test is used. The results suggest that about 70.52% of accounting students، 55.69% of professional accountants، and 63.79% of overall accountants have conscientiousness personality profile (C). Also، there are not any significant differences between the personality profile of the accounting students and professional accountants. Furthermore، at the level of 5% significant، the accountants'' personality profile is conscientiousness personality profile (C). These results can be used in accounting education context.
خلاصه ماشینی:
"کاهش مهارت حرفهای، ضعف حرفه و کیفیت پایین آموزش حسابداران (Tinker & Koutsomadi, 1997)، استخدام حسابداران بر اساس ویژگیهای شخصیتی (Friedman and Lyne, 2001) و توجه نکردن به شناخت احساسات و هیجانات، بهمنزلة عامل مربوط در تصمیمگیریهای درست و کامل (McPhail, 2004) نمونههایی از این قبیل احتمالات است.
نگارة (1) خلاصهای از تحقیقات انجامشده با استفاده از سایر ابزارها بهجز MBTI و یا همزمان با MBTI محققان سال نتایج موضوع Haynes, Briggs & Copland 2007 نتایج حاصل از اجرای آزمون MBTI روی 365 نفر از دانشجویان سال سوم حسابداری، بیانگر این بود که بهطور کلی، تیپ شخصیتی 40 درصد از این دانشجویان در سال 2002 و 35 درصد از آنها در سال 2003، STJ بوده است.
مروری بر منابع مربوط به MBTI فرضیههای تحقیق پس از بررسی نتایج تحقیقات قبلی، فرضیههای تحقیق نیز به شکل زیر مطرح شد: فرضیة اول: ویژگی شخصیتی دانشجویان حسابداری و افراد حرفهای یکسان (بیداری وجدان (C)) است.
بیشتر افرادی که این ویژگی شخصیتی را دارند، دارای صفات بارزی نظیر موارد زیر هستند (گروسی فرشی، 1377): - بااراده - دقیق - منظم و مرتب - خویشتندار - مصمم - مطمئن - وظیفه شناس - محتاط در تصمیمگیری - هدفمند - باکفایت - کوشا بنابراین، میتوان گفت که شخصیت غالب بین حسابدارن در بین نمونة انتخاب شده، همان شخصیت C (بیداری وجدان) است (تأیید فرضیه).
com) Board of Directors Composition and other Selected Factors on Dividend Policy of Companies in TSE Studying the Impact Daruosh Fouroghi1, Zahra Oladhosei2 Abstract Dividend issue has long been regarded by financial and accounting researchers."