چکیده:
هدف از انجام این پژوهش توصیفی» تعیین نگثروش. گرایش و سطح مهارت دانشجویان
تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به فناوری اطلاعات بود. به همین منظور
تعداد ۱ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد (۲۹۶ نفر) و دکترای (۷۵ نفر) دانشگاه فردوسی»
به طور تصادفی با تخصیص متناسب در و به پرسشنامه تجدید نظر شدهة
سنجش نگرش و مهارت فناوری اطلاعات دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساخته شده از
سوی مرکز آموزشی مطالعات کار بر دی (۳۹۰۴) پاسخ روایی پرسشنامه از سوی
متخصصان و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی 7/۷۹ تعیین شد. دادههای به دست آمده در
این تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمون یو من ویتنی» کروسکال والیس و
همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین نگرش دانشجویان
تحصیلات تکمیلی به تفکیک جنسیت و رشتة تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد
(p<۰/۰۵). همچنین بین مهارت دانشجویان در استفاده از فناوری اطلاعات به تفکیک رشتة
تحصیلی تفاوت معنیداری وجود داشته است (p>۰/۰۱) و سطح مهارت دانشجویان
رشتههای علوم تربیتی» مهندسی,» علوم پایه و کشاورزی در وضعیت بهتری قرار دارد. بر پایة
یافتههای پژوهش, چالش اساسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی, نداشتن مهارتهای
لازم برای استفادة بهینه از فناوری اطلاعات است که لزوم برگزازی کارگاهها و دورههای
تخصصی را برای انان یاداور میشود.
The purpose of the present descriptive study was to determine the attitude، tendency and skill level of graduate students toward information technology. 371 MS and PhD students of Ferdowsi University were selected through stratified random sampling.
Information technology attitude and skills questionnaire (ECAR، 2004) was used. Content validity of this questionnaire was confirmed by experts، and the internal consistency of the questions in a pilot study was 0.79. Data analysis was performed by MannWhitney
U، KruskalWallis and Spearman tests. Results showed that there was no significant difference between graduate students in attitude with regard to gender and field of study (p < 0.05). There was a significant difference between students' skills to use information technology with regard to field of study (p > 0.05). As a result، graduate
students’ lack of essential skills in using computer and technology is a challenge they face. Therefore، conducting some special courses and workshops are useful for them to enhance their skills toward using information technology.