چکیده:
بررسی و مقایسه وضعیت اشتغال دانش آموختگان جویای کار رشته های علوم انسانی با سایر رشته ها در استان یزد طی برنامه سوم توسعه، هدف اصلی این مقاله را تشکیل می دهد. از مجموع 100628 نفر بیکار جویای کار ثبت نام شده طی سال های 83- 1371 در ادارات کار و امور اجتماعی استان یزد، 68096 نفر طی برنامه سوم توسعه در این مراکز ثبت نام کرده و این تعداد نیز جامعه آماری اولیه این پژوهش را تشکیل می دهد. جامعه آماری نهایی این مطالعه از 10773 نفر از افراد جامعه آماری اولیه با تحصیلات عالی و دانشگاهی تشکیل شده و از این تعداد، حدود 44 درصد فارغ التحصیلان گروه علوم انسانی بوده اند. با انتخاب نمونه ای 426 نفری از جامعه اولیه طی دوره مورد مطالعه، 120 نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و نمونه آماری نهایی این مطالعه محسوب می شوند. داده های مورد نیاز نیز با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع آوری شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد، نسبت دستیابی به شغل در بیکاران جویای کار با تحصیلات دانشگاهی گروه علوم انسانی تفاوت معنی داری با این نسبت در دانش آموختگان سایر گروه ها نشان نمی دهد. این در حالی است که تفاوت های عمده و معنی داری را می توان در نسبت مذکور برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف علوم انسانی مشاهده کرد.
خلاصه ماشینی:
به عنوان نمونه ، تعداد دانش آموختگان دانشگاه هاي دولتي ، آزاد و ساير مراکز آموزش عالي طي برنامة سوم توسعه و به تفکيک گروه هاي آموزشي در جدول (١) نشان داده شده است .
جدول (١) پذيرفته شدگان ، دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه هاي دولتي و آزاد استان يزد: ٨٤-١٣٨٠ سال تعداد تعداد تعداد تحصيلي پذيرفته شدگان دانشجويان دانش آموختگان 4786 27069 10961 1380-81 5946 29908 11524 1381-82 4850 37004 12989 1382-83 6269 46095 14569 1383-84 منبع : سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد ١٣٨٣ و ١٣٨٤ علاوه بر روند افزايش پذيرش دانشجو و فارغ التحصيلان دانشگاهي ، تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي نيز در حال افزايش است .
نتيجه گيري نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داده است که در استان يزد و طـي سـال هـاي برنامة سوم توسعه تمايز معني داري ميان اشتغال به کار فـارغ التحصـيلان گـروه علـوم انساني از ساير گروه هاي آموزشي وجود نداشته است .
عدم تمايز معني دار ميان فارغ التحصيلان گروه علوم انساني از ساير گروه هاي آموزشي در دستيابي به شغل (و چنانچه اين نتيجه در سطح کشور صادق باشد)، اگر چه بر خلاف برداشت عمومي نيز تلقي شود، بيانگر آن است که پذيرش دانشجو با نسبت هاي متفاوت گروه هاي آموزشي (علوم انساني ، فني و مهندسي ، علوم پايه و هنر) و با اين ادعا که بازار کار نياز بيشتري به فارغ التحصيلان بعضي از اين گروه ها نسبت به سايرين دارد، ادعايي است که حداقل با يافته هاي اين پژوهش در استان يزد که در آن آموزش عالي به عنوان يکي از محورهاي توسعه در بخش خدمات برتر تلقي مي شود همخواني ندارد.