خلاصه ماشینی:
"با توجه به تحقیقات انجامشده در خارج از کشور،بر اساس مطالعات اکتشافی و بررسی وضعیت موجود در بازار سرمایه ایران،از آنجا که درباره چگونگی تاثیر ساختار هیأتمدیره بر محتوای اطلاعاتی سود حسابداری،اطلاعات اندکی وجود دارد،مطالعه حاضر به دنبال یافتن پاسخی علمی به سوال اصلی زیر است: آیا ساختار هیأتمدیره با محتوای اطلاعاتی سود حسابداری رابطه دارد؟ با توجه به مطرح شدن مفاهیم و مکانیزمهای مختلف حاکمیت شرکتی در سطح بین المللی،لاجرم بازار سرمایه در ایران نیز تحت الشعاع این حرکت جهانی در خصوص (1) Ball and Brown جلب نظر سرمایهگذاران به گزارشهای مالی و همچنین به حداقل رساندن هزینههای نمایندگی قرار دارد.
از آنجایی که در این تحقیق شاخص محتوای اطلاعاتی سود ضریب واکنش سود و تغییرات آن میباشد،لذا به منظور آزمون رابطه بین ساختار هیأتمدیره و محتوای اطلاعاتی سود،متغیرهای ساختار هیأتمدیره به مدل شماره 1 اضافه میشود و مدلی به شرح مدل شماره 2 به دست میآید: مدل شماره 2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن: ARjt :بازده سالیانه شرکت j از 8 ماه قبل از سال مالی تا 4 ماه پس از آن Ejt :سود هر سهم قبل از اقلام غیر مترقبه تقسیم بر قیمت اولیه سهام ??Ejt تغییر در سود هر سهم تقسیم بر قیمت اول دوره سهام BRDSZEjt :اندازه هیأتمدیره(تعداد اعضای هیأتمدیره) CEOMjt :اگرمدیرعامل عضو هیأتمدیره باشد،برابر یک و در غیر این صورت برابر صفر(عضویت مدیرعامل) DUALjt :اگر مدیرعامل رییس هیأتمدیره باشد،برابر یک و در غیر این صورت برابر صفر(دوگانگی مسئولیت مدیرعامل) BRDINDjt :تعداد اعضای غیر موظف در ترکیب هیأتمدیره تقسیم بر تعداد کل اعضای هیأتمدیره(استقلال هیأتمدیره) SIZEjt لگاریتم طبیعی ارزش دفتری کل داراییهای شرکت در پایان دوره(اندازه شرکت) لازم به ذکر است در تعریف آماری فرضیههای این مطالعه،فرضیه(ادعا)همان فرض H1 بوده و مخالف فرضیه(نقیض ادعا)،فرض H0 میباشد."