چکیده:
جهانی شدن بر جوانب گوناگون زندگی تاثیر می گذارد. این تاثیر نه فقط بر اقتصاد و سیاست و مناسبات اجتماعی، بلکه بر فرهنگ ها و نظام های آموزشی و هویت مردمان نیز هست. برنامه ریزی ثمربخش و نوآوری در آموزش عالی زمان ما نمی تواند بدون توجه دقیق و عمیق به تاثیرات جهانی شدن بر هویت ملی جوانان و دانشجویان صورت گیرد. به دلیل اهمیت مسئله و ناشناخته های که در این جریان قرار دارد، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تاثیر جهانی شدن بر هویت ملی دانشجویان بوده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بالغ بر 518 نفر می باشد. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب تعداد 184 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین، انحراف معیار، واریانس) و آمار استنباطی برآورد گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد میانگین حاصله در خصوص مولفه های تعلق ملی، اتحاد و همبستگی ملی و ایثارگری و از خودگذشتگی برای وطن تقریبا برابر با سطح متوسط (3) بوده و در خصوص مولفه زبان فارسی، میانگین حاصله از سطح متوسط (3) بزرگ تر بوده است. می توان نتیجه گرفت که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، جهانی شدن بر هویت ملی دانشجویان تاثیر داشته است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه بر اساس جنسیت وجود ندارد، اما به لحاظ سابقه تدریس و رشته تحصیلی این تفاوت معنادار است.
خلاصه ماشینی:
"2-یافتههای پژوهش 1-جهانی شدن برهویت ملی دانشجویان در بعد زبان فارسی تأثیر دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تحلیل استنباطی به منظور بررسی سطح معناداری از آزمون »t« در سطح 50/0-?a استفاده شد که با توجه به اینکه میانگین حاصله(3/20)از سطح متوسط(3) بزرگتر بوده و t حاصله نیز از مقدار بحرانی جدول بزرگتر بوده،بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان،جهانی شدن برهویت ملی دانشجویان در بعد زبان فارسی تأثیر داشته است.
2-جهانی شدن برهویت ملی دانشجویان در بعد تعلق ملی تأثیر دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تحلیل استنباطی به منظور بررسی سطح معناداری از آزمون »t« در سطح 50/0-?a استفاده شد که با توجه به اینکه میانگین حاصله(3/04)تقریبا برابر با سطح متوسط(3)بوده و t حاصله نیز از مقدار بحرانی جدول کوچکتر بوده،بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان جهانی شدن برهویت ملی دانشجویان در بعد تعلق ملی تأثیر داشته است.
3-جهانی شدن برهویت ملی دانشجویان در بعد اتحاد و همبستگی ملی تأثیر دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تحلیل استنباطی به منظور بررسی سطح معناداری از آزمون »t« در سطح 50/0-?a استفاده شد که با توجه به اینکه میانگین حاصله(3/02)تقریبا برابر با سطح متوسط(3)بوده و t حاصله نیز از مقدار بحرانی جدول کوچکتر بوده،میتوان نتیجه گرفت که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان،جهانی شدن برهویت ملی دانشجویان در بعد اتحاد و همبستگی ملی تأثیر داشته است."