خلاصه ماشینی:
"متاسفانه اسم و رسم روشنی از هنرمندان دیوارنگاری برجای نمانده و در مواردی نیز که هنرمند اثر مشخص است، بر بینندگان روشن نیست؟ بله این مساله حتی در مورد آثاری که از چند دهه پیش در تهران باقی ماندهاند نیز بهچشم میخورد.
آیا میتوان تعاملی ضابطهمند میان سازمانهای مرتبط با امر دیوارنگاری و مراکز دانشگاهی و علمی هنری برای ارتقای کیفی آثار دیوارنگاری تدوین کرد تا دستاوردهای این مراکز بدون نگرانیهای موجود، مورد استفاده سازمانهای متولی قرارگیرد؟ با توجه به خاصیت چند وجهی دیوارنگاری بهنظر میرسد نقاشیدیواری نیازمند طرحی جامع است که توسط تمامی مراکز و عناصر وابسته و همبسته با آن تدوین شود و این مهم همانطور که شما گفتید مستلزم تعامل سازمانهای متولی و مراکز دانشگاهی و کانونهای هنرمندان است.
توجه به بعد فرهنگی آثار دیوارنگاری امری بود که از آن دوره تاکنون همواره مورد توجه و نظر بوده است اما فقدان طرح جامع در زمینه نقاشیدیواری نتوانسته است دغدغههای موجود در این زمینه را مرتفع کند.
جامع نگری در مورد پدیدهای چند وجهی مانند نقاشیدیواری که با هنر نقاشی، شهرسازی و معماری، جامعهشناسی، ارتباطات، آموزش و مدیریت شهری و بسیاری پدیدههای دیگر در ارتباط است، مستلزم ملحوظکردن تمام این عناصر پیرامونی در روند مدیریت، طراحی، تولید و بهرهبرداری از این آثار است.
با توجه به حضور پیوسته شما در مدیریت فرهنگی کشور و تجارب و دیدگاههایی که در بخشهای مختلف فرهنگ و هنر دارید و با توجه به تلاشهایی که در ایجاد و پیشبرد ستاد راهبردی نقاشیدیواری در شورای شهر تهران داشتهاید، آیا در پایان راهکار و پیشنهادی برای ساماندهی آثار دیوارنگاری دارید؟ بهنظر من نقاشیدیواری برای سامان یافتن نیازمند چند عامل و علت است."