چکیده:
آموزش فرش درگذر از آموزش استاد و شاگردی که سالیان سال در جامعه فرش جریان داشت در دو دهه اخیر گونه دیگری از نحوه انتقال دانش و تجربه را نیز آزمود و به جرگه علوم و مهارتهایی که در عرصه دانشگاهی آموزش دادهمیشوند پیوست. با توجه به پیشینه دیرین فرش در فرهنگ ایران و پیشگامی ایرانیان در طراحی و تولید آن، شاید توقعات فراتری از آموزش دانشگاهی فرش، نسبت بهسایر رشتهها وجود داشته باشد. رشته فرش باید بتواند پلی میان تجارب گذشته و موقعیتها و دگرگونیهای امروز و آینده باشد تا فرش ایران از پس مخاطرهها و تهدیدها، سربلند بیرون آید. بررسی عملکرد دانشجویان و دانشآموختگان فرش مسالهای است که امروزه پس از گذشت نزدیک به دو دهه از دانشگاهی شدن آن، ذهن بسیاری از فرشدوستان و دانشگاهیان را بهخود جلب کرده است. این بررسی قصد دارد تا کاستیهای مسیر علمیشدن رشته فرش و راهکارهای مناسب برای برونرفت از آن را روشنسازد. با توجه به قدمت محصول فرش و تاثیرات چندگانه آن در جامعه ایرانی، رشته فرش بسیار دیر دانشگاهی شده است، اما با این حال بهنظر میرسد هنوز تا رسیدن به اهداف ترسیم شده برای آن، راه درازی در پیش است
خلاصه ماشینی:
"حفظ و تقویت بومی و ملی با توجه به اصالتهای نقش و رنگ و بافت فرش در هر منطقه بالا بردن کیفیت تولید و بافت فرش احیا و ترویج هنر فرشبافی بهمنظور اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایران اسلامی در متن مردم آموزش علوم نظری و عملی بهمنظور تربیت نیروی متخصص ایجاد زمینههای مطالعاتی و دستیابی به استانداردهای مطلوب ایجاد زمینه اشتغال و توجه به نقش آن در اقتصاد جامعه همچنین در توضیح نقش و توانایی مورد انتظار نیز چنین گفته شده است: فارغالتحصیلان این رشته با کسب مهارتها و دانش نظری و تقویت توان علمی خود در شناخت رشته فرش خواهند توانست: در زمینههای مختلف تخصصی فرش از جمله: تولید و بافت، طراحی، رنگرزی، مرمت و جنبههای دیگر اشتغال داشته باشند.
ضرورت تغییر در ساختار برنامه آموزشی رشته فرش نیز چنین برشمرده شده است: پس از ده سال اجرای برنامه آموزشی دوره کارشناسی فرش در دانشگاهها و نظرسنجیهای بهعمل آمده از استادان، دانشجویان و دیگر دستاندرکاران حوزههای آموزشی و غیرآموزشی مرتبط با فرش، لزوم بازنگری و تجدیدنظر در این رشته با هدف کاربردیترکردن آن و تربیت نیروی متخصصی که بتواند کارشناسانهتر در عرصه شاخههای مختلف فرش شرکت جوید مطرح گردید.
این اهداف به نوبه خود مهم و محترم هستند و دستیابی به آنها نیز نیاز جامعه فرش است ولی آیا مخاطبان خروجی دانشگاهها و خود دانشجویان چنین انتظاراتی را دارند؟ به هرحال باید این مساله مهم را در نظر بگیریم که امروزه فرش در عرصههای مختلف اقتصادی، بازرگانی و بازاریابی و بهطور کلی شناخت بازار و دستیابی به آن، مشکلات عدیده و حادتری دارد تا مسائل هنری!"