چکیده:
نویسنده مقاله مدعی است که به علت اشتباه نسخه ای در زمان نگارش قرآن، عبارت (والرقیم) در آیه نهم سوره کهف (ام حسبت ان اصحاب الکهف والرقیم کانوا من آیاتنا عجبا) نادرست و تصحیف شده است که شکل صحیح آن را به صورت «الرقود» [این گونه] پیشنهاد می کند : (ام حسبت ان اصحاب الکهف الرقود کانوا من آیاتنا عجبا). مولف برای اثبات ادعای خود از روش هایی که در تصحیح نسخ خطی استفاده می کنند ، بهره گرفته و قرائنی برای بیان صحت ادعای خود بیان کرده است. با بررسی ادعای ایشان و دلایلی که نویسنده مطرح کرده است، دیدگاه ایشان نقد شده است و توضیح داده می شود که این دیدگاه حداقل در مورد قرآن نادرست است و ادعای ایشان از اساس باطل است.
خلاصه ماشینی:
"«در مورد تعداد زنان، در نکاح منقطع نظر مشهور فقهای امامیه این است که مرد در مورد نکاح منقطع محدود به چهار زن نیست و حتی بعضی مدعی اجماع نیز شدهاند (فاضلمقداد، کنزالعرفان، 2/ 166؛ علمالهدی، سید مرتضی، الانتصار/ 75) ولی باید دانست که بزرگانی از فقها با آزادی مرد مخالفت کردهاند و به استناد ظاهر قرآن (نساء/ 3) و اخبار رسیده از معصوم(ع) مرد را در مجموع زنان صیغه و دائم خود، محدود به چهار تا دانستهاند (ابن حمزه به نقل از: محمد حسن نجفی، جواهرالکلام، 30/ 8؛ شهید ثانی، مسالک الافهام،1/ 488)؛ یا برای جمع بین اخبار دست کم تجاوز از چهار زن را مکروه شمردهاند (ناصر کاتوزیان، دوره مقدماتی حقوق مدنی خانواده/ 95).
پاسخ آن است که کسانی که چنین نظری را دارند، ظاهرا از مفهوم ازدواج موقت، هیچ آگاهی ندارند، زیرا ازدواج موقت تنها با ذکر دو جمله تمام نمیشود، بلکه شامل رعایت مقرراتی همانند ازدواج دائم است، یعنی زنی که با اجرای صیغه، به ازدواج موقت یک مرد در آمده است، باید منحصرا در اختیار آن مرد قرار گیرد و هنگامی که مدت آن پایان یافت نیز، باید عده را نگه دارد و حداقل تا چهل و پنج روز از ازدواج دیگر خودداری نماید (حتی در صورت استفاده از وسایل جلوگیری از انعقاد نطفه نیز رعایت این حکم واجب است)، اما اگر فرزندی از این ازدواج به وجود آید، تمام احکام فرزند ازدواج دائم بر او جاری خواهد شد در حالی که در روابط نامشروع، هیچ یک از این شرایط و قیود وجود ندارد، پس این دو هرگز قابل مقایسه با هم نیستند."