چکیده:
فرایند تعلیم و تربیت، به ویژه آموزش ارزشها، همواره بهعنوان یکی از زیرساختهای مهم سازندگی و اصلاح انسان و اجتماع، مورد توجه بشر بوده است. این فرایند، خود از ارکانی تشکیل شده است که محتواهای آموزشی مناسب، یکی از آن ارکان میباشد. این پژوهش بر آن است تا به ارائة اصول مناسب در سازماندهی و تنظیم محتواهای آموزش ارزشهای دینی و اخلاقی بپردازد. پژوهش حاضر، نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج، بیانگر ارائة معیارهای درست انتخاب محتواهای آموزش ارزشها، نحوة سازماندهی آنها، بهویژه منابع مناسب، جهت آموزش ارزشهای دینی و اخلاقی است
خلاصه ماشینی:
"» 358 در زمینة آموزش ارزشها نیز میتوان گفت: یکی از ویژگیهای مربی، تسلط و آگاهی از مسائلی است که وی قصد تدریس آنها را دارد، بنابراین، مربی ماهر باید تلاش کند تا با توجه به تسلط و آگاهی خویش از حوزة مباحث ارزشی، به طرح محتواهایی بپردازد که از اعتبار لازم برخوردار باشند.
انعطاف پذیری شایسته است که مربی در انتخاب محتوا، به این معیار توجه ویژهای داشته باشد؛ زیرا با توجه به گستردگی حوزة ارزشها، در هنگام تدریس امکان کشیده شدن دامنة بحث به مطالب جانبی وجود دارد؛ از اینرو، محتوا باید بهگونهای تنظیم شود که قابلیت رجوع به مسائل جانبی را داشته باشد و احیانا محدودیتهای زمانی، مانع از دسترسی کافی یادگیرنده به محتوای بیانشده نباشد.
این محتواهای تاریخی میتوانند شامل تاریخ زندگانی پیامبران، ائمة هدی( و مسائل، مصائب و ظلمهایی که بر آنان وارد شده است و نیز تاریخ حکومتهای گذشته باشد که هر یک بهنوبة خود درسهایی را به ما میآموزند؛ زیرا تاریخ، سراسر پوشیده از ارزشها و ضدارزشها و شکستها و پیروزیهاست و یک مربی ماهر و کارآزموده میتواند با دقت تمام، مواردی از آنها را انتخاب کند و بهعنوان محتوای آموزشی، در طراحی فرایند آموزش مورد استفاده قرار دهد."