چکیده:
امروزه معتقدان به ادیان الهی، همزیستی دینی و انسانی را در گرو گفتوگوی بین اندیشمندان مذهبی میدانند. طبیعی است که محور اصلی این گفتوگوها متون وحیانی است. از موضوعات مشترک تحقیقی بین قرآن و کتاب مقدس، بحث کار و تلاش است. انسان دو بعد مادی و معنوی است که تکامل در هریک از آنها، تنها در سایه تلاش محقق میشود. این پژوهش، درصدد است جایگاه اخلاقی کار را از منابع اصلی دو دین، یعنی قرآن و روایات معصومان(، کتاب مقدس و تفاسیر معتبر آن استخراج و تحلیل نماید. اسلام سستی را مذمت نموده و نصرت الهی را از آن کسانی میداند که متعهدانه تلاش میکنند. در تورات آمده است که خداوند آدم و حوا را در بهشت عدن گذاشت تا کار کنند و از آن نگهداری نمایند.
Today، the followers of divine religions hold that religious and human coexistence is contingent upon the dialogues among religious thinkers. Naturally، these dialogues are centered on the revealed books. One of the questions which can be searched in the Quran and the Bible is the issue of labor. Man has two dimensions: material and spiritual and their perfection can be realized through labor. The present paper tries to extract the moral status of labor from the main sources of Islam and Judaism including Quran، infallible Imam's traditions، the Bible and its authentic commentary and then analyze it. Islam condemns idleness and believes that God grants aid to those who carry the burden of responsiblity. According to Torah، God placed Adam and Eve in the Garden of Eden to work there and preserve it.
خلاصه ماشینی:
"پیامبر( پرسید چه کسی غذای او را تأمین میکند؟ پاسخ دادند: برادرش، پیامبر( فرمود در این صورت، برادر او از او بهتر است» (همان، ص 433) و این نکته را مورد تأکید قرار دادند که دین اسلام از صرف تقوا و تعبد تشکیل نیافته، بلکه کار سخت و اتکا به تلاشهای خود را نیز دربر میگیرد.
یکی از تأکیدات مهم اسلام به انسانها این است که همواره در همة عرصههای گوناگون زندگی، از جمله تأمین نیازهای اقتصادی و معیشتی بهصورت جدی و مستمر تلاش کنند تا در پرتو چنین تلاشهایی، جامعه دینی هم از جهت فردی و هم از نظر اجتماعی به اهداف خود نائل آید.
در آیات و روایات متعددی، به شکلهای گوناگون به پیروان دین اسلام دستور داده شده است که روزی خود را تنها از راه حلال به دست آورند: «یا أیها الناس کلوا مما فی الأرض حلالا طیبا و لا تتبعوا خطوات الشیطان إنه لکم عدو مبین» (بقره: 168)؛ «و کلوا مما رزقکم الله حلالا طیبا و اتقوا الله الذی أنتم به مؤمنون» (مائده: 88).
در نظر داشتن رضای خداوند در انجام کارها، از جمله مواردی است که دین یهود بدان سفارش کرده است: تمام اشخاصی که در راه خدمت به جامعه زحمت میکشند، باید محض رضای خداوند کار کنند؛ چون فقط در این صورت است که شایستگی و حق اجدادیشان بدیشان کمک خواهد کرد و نیکوکاری آنها برای همیشه پایدار خواهد ماند (همان، ص 212).
صنعت از جمله مشاغلی است که اشتغال و تعلیم آن به فرزندان بسیار مورد تأکید قرار گرفته است تاجاییکه نپرداختن بدان بهعنوان آموختن راه دزدی عنوان شده است در اهمیت این موضوع دانشمندان یهود گفتهاند: انسان موظف است که به فرزند خود هنر و صنعتی را بیاموزد."