چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر چهار متغیر اعتماد، تعهد، ارتباطات و تخصص بر کیفیت رابطه و تاثیر کیفیت رابطه بر ارتباط دهان به دهان در میان مشتریان باشگاه های بدنسازی خصوصی می پردازد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، مشتریان باشگاه های بدنسازی خصوصی مردان شهر تهران بودند که دست کم شش ماه سابقه فعالیت ورزشی داشتند. نمونه آماری 475 نفر از مشتریان بودند که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه به همراه پرسشگر بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار متغیر اعتماد، تعهد، ارتباطات و شایستگی تاثیر معناداری بر کیفیت رابطه و کیفیت رابطه نیز تاثیر مثبت و معناداری بر ارتباط دهان به دهان در میان مشتریان باشگاه ها داشته است. همچنین شاخص های برازش حاکی از آن می باشد که داده ها بخوبی با مدل برازش داشته اند.
The present study investigated the effect of four variables of trust, commitment, communication and expertise on relationship quality and effect of relationship quality on word of mouth Communication among customers of Private bodybuilding club’s. The statistical population included the male customers of private bodybuilding clubs in Tehran who had a sport background for at least 6 months. For sampling, we selected 475 customers randomly and based on the cluster method. Research tool was a questionnaire. The results indicated that four variables of trust, commitment, communication and expertise on relationship quality and relationship quality on word of mouth Communication had a positive and significant effect in customers clubs. Also fitting indicators suggest that data have been fitted well with the model.