چکیده:
مطالعه حاضر با هدف آزمون اثرات تعدیلکننده گروه های فرهنگی و جنسی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو )112 ایرانی :34 پسر، 78 دختر؛ 100 سوئدی: 29 پسر، 71 دختر) به مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان دادند 1) در دانشجویان ایرانی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی منفی و معنادار اما در دانشجویان سوئدی منفی و غیرمعنادار است، و 2) در دانشجویان ایرانی و سوئدی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در دو جنس منفی و غیرمعنادار است. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر در پیش بینی تجارب تحصیلی تنیدگی زا در دانشجویان بر عدم تشابه ویژگی های کنشی مفهوم حمایت اجتماعی در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابه ویژگی های کنشی حمایت اجتماعی ادراکشده در دو جنس تاکید کرد.
his study aimed to examine the moderating effects of cultural and gender groups in the relationship between perceived
social support and academic stress among Iranian and Swedish university students. The sample consisted of 212 students
(112 Iranian: 34 males, 78 females; 100 Swedish: 29 males, 71 females). The participants completed the Multidimensional Scale of
Perceived Social Support (MSPSS; Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley,1988) and the Academic Stress Questionnaire (ASQ;
Zajacova, Lynch, & Espenshade, 2005). The results of hierarchical regression analyses indicated that (1) there was a negative and
significant relationship between perceived social support and academic stress among Iranian students, but insignificant among
Swedish students, and (2) there were nonsignificant negative correlations between social support and academic stress for both
genders among Iranian and Swedish students. In sum, these findings emphasized that the functional properties of social support in
predicting academic stress were dissimilar in the two cultural contexts but were similar in both gender groups.
خلاصه ماشینی:
"حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوتهای جنسی و فرهنگی Perceived Social Support and Academic Stress: The Roles of Gender and Cultural Differences امید شکری استادیار دانشگاه شهید بهشتی محمدنقی فراهانی دانشیار دانشگاه خوارزمی Mohammad Naghi Farahani, PhD Kharazmi University Omid Shokri, PhD Shahid Beheshti University رضا کرمینوری دانشیار دانشگاه اربرو سوئد علیرضا مرادی استاد دانشگاه خوارزمی Ali Reza Moradi, PhD Kharazmi University Reza Kormi Nouri, PhD Orebro Sweden University چکیده واژههای کلیدی: Abstract his study aimed to examine the moderating effects of cultural and gender groups in the relationship between perceived social support and academic stress among Iranian and Swedish university students.
The participants completed the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS; Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley,1988) and the Academic Stress Questionnaire (ASQ; Zajacova, Lynch, & Espenshade, 2005).
Keywords: perceived social support, academic stress, gender differences, cultural differences مقدمه شواهد تجربی مختلف نشان دادهاند که برای غالب دانشجویان و دانشآموزان، تجربة زندگی تحصیلی از طریق مواجهه با گروه وسیعی از عوامل تحصیلی تنیدگیزا مشخص میشود (شکری و دیگران 1387؛ اسکلوفسکی، آستین، ماستوراس، بیتون و آسبورنی، 2012).
با توجه به آنچه پیشتر اشاره شد، ناهمسویی در یافتههای مطالعات موجود دربارة ویژگیهای کنشی1 تجارب حمایتی در مواجهه با رویدادهای تنیدگیزا در بین فراگیران و همچنین، آزمون تجربی الگوهای نظری مفروض دربارة نقش متغیر جمعیتشناختی جنس و عنصر بافتی فرهنگ در رابطة بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در دانشجویان ضرورت انجام مطالعة حاضر را بیش از پیش مشخـص میسازد (شکل 1).
Journal of Personality & Social Psychology, 71, 498-511."