چکیده:
با توجه به آیات، احادیث و سخنان بزرگان دین اولین و برترین جهاد و از شدیدترین واجبات الهی و باثواب ترین آنها نزد خداوند متعال، جهاد با نفس است و شیوه عملی زندگی انبیا، امامان و بزرگان دین نیز گویای این امر است و باتوجه به شرایط جهان امروز و تغییر ساختاری جنگ ها که دولت های متجاوز و به جای حمله مسلحانه به آب و خاک دیگر کشورها سعی می کنند تا در افکار، اعتقادات و احساسات مردم این کشورها نفوذ کنند؛ باید به دانش آموزان آموخت که لازمه پیروزی در هر نبردی، شناخت نفس خود و ایستادگی در مقابله هواهای نفسانی است.
در پژوهش حاضر، پژوهشگر سعی دارد تا مولفه های پایداری را با تکیه بر مبارزه با نفس در کتاب های درسی ادبیات فارسی متوسطه و پیش دانشگاهی، با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار دهد. قابل ذکر است که مبارزه با نفس در این پژوهش، یعنی انسان از حق، خواسته ها و لذت هایی که برایش مهیا است، در جهت رضای خداوند و بندگان او چشم پوشی کند. سوال های پژوهشی عبارتند از: چه درصدی از محتوای کتاب های ادبیات فارسی آموزش متوسطه و پیش دانشگاهی به ادبیات پایداری اختصاص داده شده است؟ آیا در محتوای ادبیات پایداری کتاب های ادبیات فارسی آموزش متوسطه و پیش دانشگاهی به مبارزه با نفس اشاره شده است؟ آیا در محتوای مورد بررسی، ضمن بیان هدف ( مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ظالم و متجاوز )، راهکار عملی برای نیل به آن ارائه شده است؟
با توجه به تحلیل کتاب های درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی، مشخص شد که تقربیا بین 15% تا 20% محتوای این کتاب ها، به ادبیات پایداری اختصاص داده شده است و در این موارد اشاره اندکی به جهاد اکبر یا مبارزه با نفس شده است و در بین دروس مورد بررسی، درس نیایش(امام سجاد) بهترین نمونه عملی است که ضمن بیان هدف، راهکارهای عملی را برای تحقق آن بیان کرده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت نس و شناخت انواع آن و همچنین حساسیت دورۀنوجوانی و جوانی و تأثیرپذیری آنها از محتوای کتابهای درسی،برای پژوهشگراین سؤال مطرح است که آیا در محتوای این کتابها به این امر مهم توجه داشتهشده است یا نه؟از انجا که مبارزه با نفس را جهاد اکبر نام نهادهاند و رابطۀتنگاتنگی با جهاد اصغر دارد،آیا در محتوای متنهای مربوط به ادبیات پایداریدر کتابهای درسی به این مورد توجه شده است؟آیا در محتوای مورد بررسی،ضمن بیان هدف(مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ظالم و متجاوز)راهکارعملی برای نیل به آن ارائه شده است؟ در این راستا،پژوهشگر سعی دارد تا مؤلفههای پایداری را با تکیه بر مبارزهبا نفس در کتابهای درسی ادبیات فارسی متوسطه و پیشدانشگاهی،با روشتحلیل محتوا مورد بررسی قرار دهد.
سؤالهای پژوهش 1-چه درصدی از محتوای کتابهای ادبیات فارسی آموزش متوسطه وپیشدانشگاهی،به ادبیات پایداری اختصاص داده شده است؟ &%00348PDAG003G% 2-آیا در محتوای متنهای مربوط به ادبیات پایداری کتابهای ادبیاتفارسی آموزش متوسطه و پیشدانشگاهی،به مبارزه با نفس اشاره شده است؟ 3-آیا در محتوای مورد بررسی،ضمن بیان هدف(مقاومت و ایستادگی دربرابر ظلم و ظالم و متجاوز)،راهکار عملی برای نیل به آن ارائه شده است؟ قابل ذکر است که مبارزه با نفس در این پژوهش،یعنی انسان از حق،خواستهها و لذتهایی که برایش مهیا است؛در جهت رضای خداوند و بندگاناو،چشمپوشی کند."