چکیده:
ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺤﻘﻘﺎن، ﻣﻄﻬﺮ ﺑﻦ ﻃﺎﻫﺮ ﻣﻘﺪﺳﻲ )د. ﭘﺲ از 553ﻫـ( ﻣﺆﻟﻒ ﻛﺘﺎب اﻟﺒﺪء و اﻟﺘﺎرﻳﺦ را »ﺧﺮدﮔﺮا« و»ﻣﻌﺘﺰﻟﻲ« داﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ و ﺑﺮآناﻧﺪ ﻛﻪ اﻟﺒﺪء ﻛﺘﺎﺑﻲ اﺳﺖ ﺗﺎرﻳﺨﻲ- ﻓﻠﺴﻔﻲ، زﻳﺮا ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺧﺮدﮔﺮاﻳﻲ در اﻳﻦﻛﺘﺎب از ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮی و ﻛﻤﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ؛ ﺑﻪﻋﻼوه ﻣﻘﺪﺳﻲ از واژه »ﻋﻘﻞ« در اﺳﺘﺪﻻلﻫﺎی ﻛﻼﻣﻲﭼﻮن اﺛﺒﺎت ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻧﺒﻮت و ﺷﺮﻳﻌﺖ و در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ اﺧﺒﺎر ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻓﺮاوان اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮده و ﻫﺮﺟﺎ ﻛﻪﻣﻨﺎﺳﺐ دﻳﺪه، ﺑﻪ آراء ﻓﻼﺳﻔﻪ ﻳﻮﻧﺎﻧﻲ و ﺑﺰرﮔﺎن ﺧﺮدﮔﺮای ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ اﺳﺘﺸﻬﺎد ﻛﺮده اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﭘﺲاز ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻓﻠﺴﻔﻲ و روش ﻧﻘﺪ اﺧﺒﺎر او در ﻛﺘﺎب ﻣﺰﺑﻮر، اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ را ﻣﻄﺮح ﻣﻲ-ﺳﺎزد ﻛﻪ ﺧﺮدﮔﺮاﻳﻲ و اﺳﺘﺪﻻلﻫﺎی ﻋﻘﻼﻧﻲ ﻣﻘﺪﺳﻲ ﭼﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ در ﻧﻘﺪ ﮔﺰارشﻫﺎ و اﺧﺒﺎر ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻛﺘﺎبدارد؟ ﺳﺮاﻧﺠﺎم، ﺑﺪﻳﻦ ﭘﺎﺳﺦ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺳﻲ ﺑﺮﺧﻼف ﭘﻨﺪار ﻋﻤﻮم ﻣﺤﻘﻘﺎن ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻣﻴﺎن دو ﺟﺮﻳﺎنﻋﻘﻞﮔﺮاﻳﺎن و ﻧﺺﮔﺮاﻳﺎن در ﺗﺮدﻳﺪ و ﺗﺮدد اﺳﺖ؛ از اﻳﻦ رو، ﺑﻪ رﻏﻢ ﺗﺄﻛﻴﺪﻫﺎی ﻣﻜﺮر ﺑﺮ ﻋﻘﻞﮔﺮاﻳﻲ ﮔﺰارش- ﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ وی ﺗﻔﺎوت ﺑﺎﻳﺴﺘﻪای ﺑﺎ دﻳﮕﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎی رواﻳﻲ-ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻫﻢﻋﺼﺮ ﺧﻮد ﻧﺪارد.
خلاصه ماشینی:
"ﻛﻠﻴﻪ ارﺟﺎﻋﺎت اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﭼﺎپ ﻋﺮﺑﻲ ﻛﺘﺎب اﻟﺒﺪء و اﻟﺘﺎرﻳﺦ، ﭼﺎپ ﻗﺎﻫﺮه: ﻣﻜﺘﺒﺔ اﻟﺜﻘﺎﻓﺔ اﻟﺪﻳﻨﻴﺔ، ﺑﻲ ﺗﺎ، 6 ﺟﻠﺪ )اﻓﺴﺖ از روی ﭼﺎپ ﻛﻠﻤﺎن ﻫﻮار، ﭘﺎرﻳﺲ، 9981-1091م( اﺳﺖ، و ﻏﺎﻟﺐ ﻣﺘﻮن ﻓﺎرﺳﻲ اﻟﺒﺪء ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺷﻔﻴﻌﻲ ﻛﺪﻛﻨﻲ اﺳﺖ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﺸﺨﺼﺎت: ﻣﻘﺪﺳﻲ، اﺑﻮ ﻧﺼﺮ ﻣﻄﻬﺮ ﺑﻦ ﻃﺎﻫﺮ، آﻓﺮﻳﻨﺶ و ﺗﺎرﻳﺦ، ﺗﺮﺟﻤﻪ و ﺗﻌﻠﻴﻘﺎت ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺧﺮدﮔﺮاﻳﻲ ﻳﺎ ﻧﺺﮔﺮاﻳﻲ در اﻟﺒﺪء و اﻟﺘﺎرﻳﺦ /16 ﻃﺮح ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺘﻮﺣﺎت اﺳﻼﻣﻲ و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎ ﻣﻴﺮاث ﺗﻤﺪنﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﭼﻮن اﻳﺮان، ﻫﻨﺪ و ﻳﻮﻧﺎن و ﺧﺎﺻﻪ ﭘﺲ از ﻧﻬﻀﺖ ﺗﺮﺟﻤﻪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎ ﻋﻠﻮم ﻓﻠﺴﻔﻲ آﺷﻨﺎ ﺷﺪﻧﺪ.
ﻣﻘﺪﺳﻲ در ﻣﻌﺮﻓﻲ آﻧﺎن ﮔﻔﺘﻪ: اﻳﻨﻚ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮان ﭘﻴﺎﻣﺒﺮان ﺑﺮ دو ﮔﺮوهاﻧﺪ: ﻳﻚ ﮔﺮوه ﻣﻌﻄﻠﻪاﻧﺪ ﻛﻪ وﺟﻮد ﺑﺎری ﺗﻌﺎﻟﻰ را ﻣﻨﻜﺮﻧﺪ و ﺑﺎ اﻳﺸﺎن ﺟﺎﻳﻰ ﺑﺮای ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ در اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﭘﺲ از اﻳﻦﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ اﻗﺮار ﻛﻨﻨﺪ، و ﮔﺮوه دوم ﺑﺮاﻫﻤﻪاﻧﺪ ﻛﻪ ﺻﺎﻧﻊ ﺟﻬﺎن را ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ و ﭘﻴﺎﻣﺒﺮان را ﻣﻨﻜﺮﻧﺪ و اﺳﺘﺪﻻل اﻳﺸﺎن ﭼﻨﻴﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ آنﭼﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﻰآورد ﻳﺎ در ﻧﺰد ﺧﺮد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻳﺎ ﻧﻪ؛ اﮔﺮ آنﭼﻪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺧﺮد اﺳﺖ، ﭘﺲ آنﭼﻪ ﻧﺰد ﺧﺮد 47/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻧﻬﻢ، ﺷﻤﺎره ﻫﻔﺪﻫﻢ، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﺑﻲﻧﻴﺎزی ﺑﺸﺮ ﺑﻪ رﺳﺎﻟﺖ و وﺣﻲ، و رد ﮔﻔﺘﻪ آﻧﺎن ﻛﻪ »آنﭼﻪ ﻧﺰد ﺧﺮد اﺳﺖ ﻛﺎﻓﻰ اﺳﺖ«،1 ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲدﻫﺪ: »ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﺮﮔﺰ ﭼﻴﺰی را ﻧﻤﻰآورد ﻣﮕﺮ آنﻛﻪ اﻳﺠﺎب و ﺗﺠﻮﻳﺰ آن ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺧﺮد ﺑﺎﺷﺪ ."