چکیده:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی مداخلهشناختی - رفتاری مبتنی بر تعلل بر بهبود عملکرد تحصیلی و حرمت خود دانشجویان دختر پیام نور بود. بنابراین با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر از دانشجویان دختر بر اساس معیارهای ورود- خروج از میان داوطلبان انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. کلیه آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل پرسشنامههای تعلل و حرمت خود را قبل و بعد از آموزش جلسات تکمیل کردند. همچنین معدل ترم تحصیلی قبل هر دانشجو پیش از مداخله و معدل ترم تحصیلی ترم بعد او پس از انجام مداخله جمعآوری شد. تحلیل نتایج با استفاده از نسخه شانزدهم نرمافزار آماری SPSS و کاربرد آزمون کوواریانس نشان داد که تعلل در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش و حرمت خود و عملکرد تحصیلی افزایش معنادار داشته است (05/0p<). این نتایج مبین آن است که مداخله شناختی_ رفتاری مبتنی بر تعلل به واسطه بازسازی شناختی، ذهنآگاهی و روشهای رفتاری از جمله مدیریت زمان به کاهش تعلل و افزایش حرمت خود و عملکرد تحصیلی دانشجویان میانجامد.
خلاصه ماشینی:
"استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور گرمسار (تاریخ وصول: 30/11/91 - تاریخ پذیرش: 03/02/92) چکیده واژگان کلیدی: The effectiveness of cognitive- behavioral intervention based on procrastination on enhancing academic performance and self- Esteem among female students * Fatemeh Shokri1; Ahmad Alipour2, Mojgan Agah Haris3 1.
Assistant Professor of Psychology, Payam-e_ Noor University of Garmsar (Received: Feb. 18, 2013 - Accepted: Apr. 23, 2013) Abstract The study’s aim was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral intervention based on procrastination on enhancing academic performance and self-esteem among female students in Payam Noor University.
Data analysis by using 16th version of SPSS and applying Ancova method revealed that cognitive- behavioral intervention based on procrastination could significantly decreases procrastination and increases self-esteem and academic performance among participants in experimental group in comparison to control group (p<0.
این یافته را میتوان اینگونه تبیین کردکه چون به نظر ناتان و سالسمن (2008) و فیور (1989) افراد تعللکننده دارای این مفروضه ناکارآمد هستند که باید همیشه کارها کامل و بینقص باشد و طبق روش آنها انجام شود و در غیر این صورت احساس رضایت نمیکنند؛ بنابراین در پژوهش حاضر از روش "هدایت خودگوییها" و جایگزین کردن آنها با قواعد و مفروضههای ناکارامد استفاده شده است که به واسطه بازسازی شناختی احساس رضایتی در آنها ایجاد میشود که انتظار میرود حرمت خود آنها افزایش یابد."