چکیده:
در این پژوهش، بررسی رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه مدیران آموزشی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بود، که تعداد 120 نفر (76 زن و 44 مرد) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری عزت نفس از آزمون عزت نفس کوپراسمیت (1967) و برای اندازهگیری خودکارآمدی از آزمون باورهای خودکارآمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982) و برای اندازهگیری متقاعدسازی از آزمون دانش متقاعدسازی (سپاه منصور و هومن، 1389) استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، از هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین متقاعدسازی با عزت نفس و متقاعدسازی با خودکارآمدی، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد (به ترتیبr=0/771 و r=0/494). همچنین نتایج نشان داد که 59% از واریانس مربوط به متقاعدسازی با عزت نفس (R2=0/594) و 24% از واریانس متقاعدسازی با خودکارآمدی (R2=0/244) تبیین میشود. و نتایج حاصل از ضرایب شیب نشان داد که در پیشبینی متقاعدسازی، سهم عزت نفس بیش از خودکارآمدی بود (=0/70β).
خلاصه ماشینی:
"دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (تاریخ وصول: 29/08/91 - تاریخ پذیرش: 04/11/91) چکیده واژگان کلیدی: The relationship between self-esteem and self-efficacy with persuasion in educational managers * Mojgan Sepah Mansour1, Elmira Memar2, Masoumeh Azmoudeh3 1.
به طور کلی، در دنیای امروز از اقناع و متقاعدسازی به عنوان یکی از کلیدیترین مؤلفههای نفوذ اجتماعی یاد میشود، زیرا از این طریق میتوان نظرات و اراده خود را بدون بهرهگیری از زور و تطمیع بر دیگران تحمیل کرد و نظرات و نگرشها و Persuasion Mills Mortensen Vicki, Morwitz, Steckel Sugarman, Hugher, Hafer Young Brian Tracy Gibbins, McCracken,Salterio Malhotra & Bazerman رفتارهای آنان را دستخوش تغییر قرار داد (کامرون 1 ، 2009).
بنابراین خودکارآمدی یک فرآیند ذهنی است که شامل Cameron Harper,Hirokawa Kwai-Lee & Brown Havland Evans & Clark Cacioppo& Petty Gardner Wheeler & Hermann Paglis & Green Sanchez,Hatfield شناسایی هدف، برآورد تلاش و تواناییهای لازم برای رسیدن به آن اهداف و پیشبینی نتبجه آن میباشد.
بدین ترتیب سوال پژوهشی مطرح شده این است که " متغیرهای عزت نفس و خودکارآمدی تا چه حدی میتوانند متقاعدسازی را در مدیران آموزشی پیش بینی کنند؟" در این زمینه فرضیههای زیر مورد بررسی قرار گرفتند: - بین خودکارآمدی و متقاعدسازی در مدیران آموزشی رابطه مثبت وجود دارد.
هم چنین نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که بین عزت نفس و متقاعدسازی در میان مدیران آموزشی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
بنابراین امید است مدیران با توجه به نقش عزت نفس و خودکارآمدی در توانایی متقاعدسازی دیگران در جهت ارتقای این ویژگیهای خود کوشا باشند."