چکیده:
سیاست ازجمله موضوعات بسیار مهم و اساسی است که بسیاری از
پدیدههای اجتماعی و افکار و اندیشهها را تحت تأثیر خود قرار میدهد و در
عقاید و رفتار فرد و جامعه نفوذ دارد ــ اندیشمندان مختلف نیز در طول
تاریخ کوشیدهاند درباره مسائل سیاسی جامعه و سیر تاریخی آن، مباحثی
ارائه دهند. ازجمله این اندیشمندان، آقای دکتر علیاصغر حلبی است که
سعی کرده است درباره اندیشههای سیاسی جامعه اسلامی، مباحثی مطرح
کند و به جهان اسلام ارائه دهد. انتظاری که همگان از مؤلف محترم دارند، این
است که مباحث سیاسی را با دقت، مستند و مستدل مطرح کنند ولی برخلاف
انتظار، بهنظر میرسد که مؤلف محترم طرح مناسب و جالبی را در این زمینه
نریخته و تحلیل درست و واقعی از اندیشههای سیاسی مسلمانان ارائه نداده
و حتی از نظر صبغه تاریخی نیز ناموفق بوده است، زیرا در میان وقایع
تاریخی، ضعفها و ناراستیها و بدآموزیهای فراوانی وجود دارد که این
حقیر این نقطه ضعفها را در یک مجموعه 120 صفحهای به پژوهشگاه علوم
انسانی ارائه داده است و اینک بخشی از آن نقطهنظرها در قالب این مقاله،
پیش روی شما قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"پس اگر کسی «فلته» را بهمعنای لغزش، سهو، خطا و اشتباه بداند، نمیتوان گفت: «درست نیست» و با وجود این کاربرد و معنا برای فلته، چه مرجعی وجود دارد که مؤلف معنای این ابیالحدید را برگزیده درحالیکه در لغتنامهها هر دو کاربرد برای فلته آمده است؟!ثانیا آنچه از کتاب صحاح نقل نشده است، با این معنی منافات ندارد؛ زیرا کاری که بدون فکر و تدبیر و شتابزدگی انجام شود، معمولا با خطا و اشتباه نیز همراه خواهد بود.
در صفحه 14 (سطر 16 ـ 15)، «اگر حدیث «انا معاشرالانبیاء لانورث» که در کتاب روی آن تکیه شده است، همین باشد، چرا اولا در برخی از آیات قرآنی بر ارث و میراثگذاری پیامبران تأکید شده است و آیا حدیث مجهول فوق با اینگونه آیات تناقض ندارد؟ ثانیا اگر ارث و میراثی از پیامبر (ص) برجای نماند، خانه حضرت رسول (ص) که خود آن حضرت ساخت و در آن دفن شد و ابیبکر و عمررا نیز در اینجا دفن کرده بودند اما نگذاشتند امام حسن (ع) در آنجا دفن شود، مال چه کسی بود؟!
آیا نمیتوان آن را میراث حضرت رسول (ص) برای اهل بیت او دانست و آیا با این حدیث مجهول تهافت ندارد؟ ثالثا همانگونه که همه گفتهاند و در صفحه 13 (سطر 3) کتاب نیز بدان تصریح شده است، پیامبر اکرم (ص) فدک را در زمان حیات خود به حضرت زهرا (س) بخشیده بود."