خلاصة:
هموارسازی سود نوعی اقدام آگاهانه با هدف طبیعی نشان دادن سود است که مدیریت میخواهد بدین وسیله به یک سطح مطلوب و مورد نظر از سود، دست یابد. هدف از این پژوهش آشنایی با مفهوم هموارسازی سود میباشد. در این پژوهش با پیشینهی هموارسازی سود، انواع هموارسازی، ابزار و اهداف و انگیزهها و عوامل موثر بر هموارسازی سود آشنا خواهید شد
ملخص الجهاز:
"بیدلمن در سال 1973 هموارسازی سود را به شرح زیر و به بهترین شکل ممکن ارائه کرده است: میتوان هموار سازی سود خالص مورد گزارش را به صورت زیر تعریف کرد: اقدام آگاهانه برای کاستن از نوسانهای ناشی از تغییر در سطح سود خالص به گونهای که در زمان کنونی برای شرکت عادی جلوه کند و به این مفهوم، هموارسازی سود نمایانگر تلاشی است که مدیریت انجام میدهد تا تغییرهای غیر عادی سود را بدان حد کاهش دهد که با توجه به اصول حسابداری و مدیریت سالم، مجاز است.
در خصوص چشمپوشی پژوهشهای جدید از نوشتههای گذشته، بوخمستر فقدان آگاهی را دلیل اصلی میشمارد و معتقد است، برترین دلیل قصور پژوهشگران سالهای بعد از 1965 در شناسایی توصیفات قدیمیتر پیرامون خواص هموارسازی پارهای از روشهای حسابداری و فواید حاصل از پایین بودن نوسان سری زمانی سودهای گذشته آن است که Buckmaster Imhoff Ronen Sadan Eckel Dharan White عبارت هموارسازی سود ظاهرا تا سال 1950 بکار نرفته است.
موسز (1987) پژوهشی را به انجـام رسانید که نشان میداد متغیرهایی نظیر اندازه، میزان اختلاف سود واقعی و سود پیش بینی شده و طرحهای پاداشی مدیران بر رفتار هموار سازی سود موثر است و بالاخره آشاری و همکارانش (1994) در یک پژوهش گسترده به شناسایی عوامل موثر بر هموار سازی سود پرداختند و متغیرهای اندازه، Ashari et al سودآوری، نوع صنعت و ملیت را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که به غیر از متغیر اندازه سایر متغیرها در هموارسازی سود موثر بودهاند."