خلاصة:
با ورود به عصر دانایی، موفقیت مدیریت دانش به وجود پیش نیازهای ساختاری، فرهنگی، فناورانه و انسانی ویژه ای نیاز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد فناورانه مورد نیاز برای موفقیت مدیریت دانش در سازمان است. سوال اساسی پژوهش عبارت است از اینکه ابعاد فناورانه مورد نیاز برای موفقیت مدیریت دانش در سازمان کدام است؟ وضعیت جامعه آماری در خصوص ابعاد و مولفه های مورد نظر چگونه است و نیز آن که چه رابطه ای بین ابعاد پیش گفته و موفقیت مدیریت دانش وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش دانشگاه هوایی شهید ستاری است؛ نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاده شده است. نتایج حاصل از به کارگیری روش های آماری حاکی از رابطه معنا دار مولفه های فناورانه با مدیریت دانش، تفاوت معنادار بین وضعیت موجود مولفه ها با وضعیت مطلوب مولفه ها و اولویت متفاوت مولفه ها در تاثیرگذاری بر مدیریت دانش است. در پایان با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهادهایی به جامعه علمی و سازمانی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
" از ﻣﻴﺎن ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر، ﻣﻮارد زﻳﺮ ﺑﺮای اﻳﺠﺎد ﻧﻮﻋﻲ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖ و ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﺆﺛﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ اﺳﺖ، ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺬﻳﺮای اﻳﺪهﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻮده و ﻳﺎدﮔﻴﺮی را ﺗﺮوﻳﺞ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ، اﺑﺰارﻫﺎی ﻓﻨﻲ ﻛﻪ از ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﻤﻊآوری و اﻧﺘﺸﺎر داﻧﺶ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ، روﻳﻜﺮدی راﻫﺒﺮدی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﻧﻮﻋﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻣﻴﺎن ﻓﺮدی را ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ.
وﺿﻌﻴﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺑﺮرﺳﻲﺷﺪه از ﻧﮕﺎه اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ، ﺗﺎ ﭼﻪ اﻧﺪازه ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﻳﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎ را در ﺧﻮد ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪ ﻛﻨﺪ و راﺑﻄﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻓﻨﺎوراﻧﻪ داﻧﺶ ﻣﺤﻮر ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ﻧﻘﺶ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 1- ﻧﻘﺶ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﮔﻔﺘﻪﻫﺎی ﺳﻴﺎﻧﮓ، ﻇﻬﻮر ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺎﻋﺚ دﺳﺘﺮﺳﻲ آﺳﺎن و ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪروز ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﺑﺰار و ﻣﺎده اوﻟﻴﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﺎ ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
روش ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻃﻼﻋﺎت از ﻓﻨﻮن آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ، آزﻣﻮن اﺳﻤﺮﻳﻨﻮف و ﻛﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن ﺗﻮزﻳﻊ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ، آزﻣﻮن ﺗﻲ اﺳﺘﻴﻮدﻧﺖ ﺗﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮه ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ ورود ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺪل و آزﻣﻮن ﺗﻲ اﺳﺘﻴﻮدﻧﺖ زوﺟﻲ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ در ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠﻮب و ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﻨﺎوراﻧﻪ و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ."