خلاصة:
موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با بازنمایی هویت در فضای اینترنت در بین دانشجویان
1390 می باشد. چارچوب نظری تحقیق را نظریه های - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 91 کنش متقابل نمادین روزنبرگ، حوزه عمومی هابرماس و آنتونیگیدنز تشکیل میدهد. روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که تعداد آنها طبق آمار گزارش شده از سوی دانشگاه برابر با 24686 نفر می باشد و طبق فرمول نمونه گیری کوکران
378 نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری
تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که در مقیاس طیف لیکرت 5 درجهای و همچنین سوالهای
بسته پاسخ در مورد متغیرهای زمینه ای طراحی گردید. اعتبار ابزار از طریق اعتبار محتوایی و همچنین
اعتبار سازهای با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعیین گردید و نتایج قابل
قبول به دست آمد. برای ارائه نتایج از روش ها و آماره های توصیفی و نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها
شیوه های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین مستقل T و تحلیل واریانس یک طرفه و
همچنین برای تبیین متغیر ملاک از روی متغیرهای پیشبین از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام
نسخه 16 تجزیه و تحلیل spss به گام استفاده شد. قابل ذکر است که تمام تحلیلهای فوق با نرمافزار
گردیدند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که بین گمنامی در اینترنت، مهارت، فضای آزاد اینترنتی
و فشارهای اجتماعی با هویت بازنمایی شده در اینترنت همبستگی مستقیم داشتند. همچنین هویت بازنمایی شده در بین دانشجویان زن و مرد متفاوت بود. در نهایت طبق تحلیل رگرسیون چندمتغیره 34 % از تغییرات متغیر ملاک (هویت بازنمایی شده) توسط متغیرهای پیشبین در تحقیق تبیین میشود. با توجه به
یافته های تحقیق پیشنهاد می شود از طریق فرهنگ سازی و نیز آموزش های غیر رسمی هنجارمند امکاناتی را فراهم آورد تا از این طریق جوانان بتوانند به تعریف مناسبی از هویت دست یابند.
This study examined factors related to the representation of identity in cyberspace among students of Islamic Azad University of Tabriz in 2012. Theoretical framework of the study is Rosenberg’s symbolic interaction theory, Anthony Giddens and Habermas.The research method is survey and the statistical population of this study is 24686 people who were selected by stratified random sampling method and the sample size of the study are 378. The data was collected by questionnaire and its reliability measured using alpha Cronbach. Descriptive statistics are used and statistical methods for data analysis are Pearson correlation test, Independent T-Test of mean difference and also variance analysis are used to explain the criterion variable on multivariate regression analysis of predictors.
The results showed that, the anonymity on the Internet, skill, space and social pressures were correlated with the identity representation on the Internet. Also, representation of identity between males and females was different. Finally, multiple regression analysis showed that, 34% of the variability criterion (identity representation) is defined by predictors. The findings suggest that culturization and informal training opportunities can provide the proper definition of the identity among young people.