خلاصة:
با توجه به حجم بالای مراجعهکنندگان بهویژه زنان به فضاهای شهری و تقاضای زیاد برای استفاده از این مکانها توسط شهروندان، میزان ایمنی و آسایش این فضاها یکی از دغدغههای اصلی سیاستگذاران و برنامهریزان شهری را تشکیل میدهد. لذا هدف تحقیق حاضر، ارزیابی مشارکت زنان در ایمنی فضاهای شهر سقز با مدل مشارکت شهری است. روش تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی، جلسات PUA با زنان به همراه پرسشنامه و مطالعات میدانی است. جامعه آماری پژوهش زنان ساکن، شاغل و تردد کننده در محدوده فضاهای شهری سقز با تاکید بر فضاهای عمومی خیابانهای امام خمینی شمالی و جنوبی، خیابان جمهوری و خیابان قدس میباشد، که بهطور خوشههای کاملا تصادفی 200 نفر از بین آنها به عنوان حجم نمونه (50 نفر 34-17 سال، 50 نفر 51-34 سال، 50 نفر 65-51 سال و 50 نفر 65 سال به بالا) انتخاب گردید. در ادامه مدل مشارکتی PUA طی پنج مرحله، مرحله اول: تهیه مقدمات، مرحله دوم: تشکیل جلسات بحث، مرحله سوم: ارائه راهکارهای اجرایی، مرحله چهارم: مطالعات میدانی و کارشناسی و مرحله پنجم: ارائه راهبردهای لازم با توجه به سه شاخص: کاربریها، طراحی فضای مطلوب زنان و مبلمانهای شهری با استفاده از SWOT ارائه شد. نتایج نشان داد که به لحاظ شاخص کاربریهای زن محور، خیابان قدس وضع به مراتب نامناسبتری در تامین آسایش فیزیکی و روانی زنان با 96% نسبت به خیابانهای امام خمینی شمالی 62%، امام خمینی جنوبی 45% و خیابان جمهوری با 42% دارا بوده است. همچنین نتایج نشان داد که شاخص مبلمان شهری در خیابان جمهوری با 41% تأمین رضایتمندی زنان وضع مطلوبتری نسبت به خیابانهای قدس با 29%، خیابان امام جنوبی با 18% و خیابان امام شمالی با 12% داشت. شاخصهای دیگر نیز وضعی مشابه داشت. در نهایت راهبردهای لازم به منظور سهولت در تردد و جابجایی شهری (نظیر ایستگاههای تاکسی و اتوبوس شهری) ارائه گردید.با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به ویژه زنان به فضاهای شهری و تقاضای زیاد برای استفاده از این مکانها توسط شهروندان، میزان ایمنی و آسایش این فضاها یکی از دغدغه های اصلی سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری را تشکیل می دهد. لذا هدف تحقیق حاضر، ارزیابی مشارکت زنان در ایمنی فضاهای شهر سقز با مدل مشارکت شهری است . روش تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، اسنادی، جلسات PUA با زنان به همراه پرسش نامه و مطالعات میدانی است . جامعه آماری پژوهش زنان ساکن ، شاغل و تردد کننده در محدوده فضاهای شهری سقز با تاکید بر فضاهای عمومی خیابانهای امام خمینی شمالی و جنوبی ، خیابان جمهوری و خیابان قدس می باشد، که به طور خوشه های کاملا تصادفی ٢٠٠ نفر از بین آنها به عنوان حجم نمونه (٥٠ نفر ٣٤-١٧ سال، ٥٠ نفر ٥١-٣٤ سال، ٥٠ نفر ٦٥-٥١ سال و ٥٠ نفر ٦٥ سال به بالا) انتخاب گردید. در ادامه مدل مشارکتی PUA طی پنج مرحله ، مرحله اول: تهیه مقدمات، مرحله دوم: تشکیل جلسات بحث ، مرحله سوم: ارائه راهکارهای اجرایی ، مرحله چهارم: مطالعات میدانی و کارشناسی و مرحله پنجم : ارائه راهبردهای لازم با توجه به سه شاخص : کاربریها، طراحی فضای مطلوب زنان و مبلمانهای شهری با استفاده از SWOT ارائه شد. نتایج نشان داد که به لحاظ شاخص کاربریهای زن محور، خیابان قدس وضع به مراتب نامناسب تری در تامین آسایش فیزیکی و روانی زنان با ٩٦% نسبت به خیابانهای امام خمینی شمالی ٦٢%، امام خمینی جنوبی ٤٥% و خیابان جمهوری با ٤٢% دارا بوده است . همچنین نتایج نشان داد که شاخص مبلمان شهری در خیابان جمهوری با ٤١% تأمین رضایت مندی زنان وضع مطلوبتری نسبت به خیابان- های قدس با ٢٩%، خیابان امام جنوبی با ١٨% و خیابان امام شمالی با ١٢% داشت . شاخص های دیگر نیز وضعی مشابه داشت . در نهایت راهبردهای لازم به منظور سهولت در تردد و جابجایی شهری (نظیر ایستگاههای تاکسی و اتوبوس شهری) ارائه گردید.
ملخص الجهاز:
"این تعریف وی از فضای عمومی باعث شد تا در سال ٢٠٠١ هاجه ر در مقاله خود با عنوان "تأثیرات تاریخ کار بر انتظام اجتماعی جوامع " فضاهای شهری را متعلق به افراد و گروههای مختلف اجتماعی بداند و آن را محلی برای تبادل افکار، اطلاعات و مکانی برای شکل گیری شبکه های اجتماعی تعریف کند (٥٢ ,٢٠٠١ ,Hajer).
٢- سوالات تحقیق می توان سوالات تحقیق را با توجه به مسئله مورد پژوهش این چنین عنوان کرد: ١- عوامل فیزیکی - کالبدی در طراحی و برنامه ریزی فضاهای شهری سقز تا چه حد تامین کننده ایمنی و راحتی زنان می باشد؟ ٢- از لحاظ شاخص های کیفی مشارکت ، بین وضعیت موجود محدوده مورد مطالعه و وضعیت مطلوب آن از دیدگاه زنان و مطابق با استانداردهای طراحی و برنامه ریزی شهری چه تفاوتی وجود دارد؟ ٣- فرضیه های تحقیق در راستای سوالات ارائه شده، فرضیه های تحقیق به صورت زیر قابل ارائه است : ١.
جدول (١١) تجزیه و تحلیل مطالعات طراحی فضاهای مطلوب زنان در راستای آزمون فرضیات [به تصویر مراجعه شود] ٨- نتیجه گیری و آزمون فرضیات اولین فرضیه ای که پژوهش حاضر به دنبال اثبات درستی یا نادرستی آن بود عبارتست از"عوامل فیزیکی -کالبدی بخش مرکزی شهر سقز، تامین کننده ایمنی و راحتی زنان در شرایط فعلی نمی باشند"، مطابق با نتایج بدست آمده هر چند بین کمیت های ایدهآل مد نظر و وضعیت این شرایط در حال حاضر تفاوتهایی وجود داشت اما تا حد قابل قبولی ایمنی و راحتی زنان را در بخش مرکزی و محدوده مورد مطالعه شهر سقز تامین کرده است و اثرات منفی این عناصر تنها محدود به گروهی خاص از استفاده کنندگان از این فضاها نبوده است ."