خلاصة:
در این پژوهش رابطۀ ابعاد شخصیت با انگیزش پیشرفت تحصیلی و بهزیستی ذهنی ، ١٨١ نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی رشته های ریاضی ، معماری و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ مشغول به تحصیل بودند،بررسی شده است برای این منظور دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه شخصیت نئو، مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه بهزیستی ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج بررسی ها نشان داد که ، بین بعد شخصیت (روان رنجورخویی ) با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و بین ابعاد شخصیت (برون گرایی ، باز بودن ، توافق و وظیفه شناسی ) با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بررسی ها نشان داد که بین بعد شخصیت (روان رنجورخویی ) با بهزیستی ذهنی رابطه منفی و بین ابعاد شخصیت (توافق و وظیفه شناسی ) با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که ابعاد شخصیت می توانند انگیزش پیشرفت تحصیلی و بهزیستی ذهنی افراد را پیش بینی کنند.
ملخص الجهاز:
"یافته ها فرضیه اول پژوهش حاضر عبارت بود از این که : بین ابعاد شخصیت (روان رنجور خویی ، برون گرایی ، پذیرش ، توافق و وظیفه شناسی ) و انگیزش پیشرفت تحصیلی درابطه وجود دارد.
486 جمع کل 41124 181 با توجه به اطلاعات جداول فوق می توان نتیجه گرفت که ، بین بعد شخصیت (روان رنجورخویی ) با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر رابطه منفی و بین ابعاد شخصیت (برون گرایی ، باز بودن، توافق و وظیفه شناسی ) با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و بیشترین رابطه مربوط به مؤلفه وظیفه شناسی می باشد.
فرضیه دوم پژوهش حاضر عبارت بود از این که : بین ابعاد شخصیت (روان رنجور خویی ، برون گرایی ، پذیرش ، توافق و وظیفه شناسی ) و بهزیستی ذهنی رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری تحقیق حاضر همسو با تحقیقات پیشین "شولتز (١٩٩٣)، اولدانی (١٩٩٧)، (پینتریچ و دگروت ، ١٩٩٠؛ کوباسا و ربتا، ١٩٩١؛ زیمرمان و پونس ، ١٩٩١ و النایال ، ١٩٩١؛ به نقل از عابدی و همکاران ، ١٣٨٤)، رفیعیان (١٣٧٩) و شکرکن و شهنی ییلاق (١٣٧٤)" نشان داد که بین ابعاد شخصیت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر رابطه معنا داری وجود دارد.
آزمون دوم فرضیه پژوهشی نشان داد که بین ابعاد شخصیت و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر رابطه معناداری وجود دارد و از این لحاظ نیز نتایج پژوهش حاضر با نتایج تحقیقات پیشین "(وان دان برگ و پیتاریو، ٢٠٠٥؛ به نقل از سرو قد، رضایی و فدایی دولت ، ١٣٩٠)، بویر و همکاران (٢٠٠٥)، نالن - هوکسیما (٢٠٠٥؛ به نقل از سرو قد و همکاران ، ١٣٩٠)" همسو است ."