خلاصة:
امروزه باوجود خطاطان توانمند، مرغوب نبودن مرکب های موجود در بازار، یکدست نبودن مواد مرکبها، کشش نامناسب و ماتشدن مرکبها در اندک زمانی پس از خشک شدن که نشان از نداشتن کیفیت لازم آنهاست؛ موجب میشود آثار ارزشمند خوشنویسان پس از گذشت مدتی دچار آسیب هایی مثل ریختگی، تغییر رنگ و حتی تخریب کاغذ گردد. آسیبشناسی مرکبهایی که هنرمندان امروزی آنها را به کار می برند، گامی ضروری برای حفظ این آثار است که در آینده بخشی از تاریخ این سرزمین را شامل خواهند شد. آنچه در پژوهش حاضر کنکاش شده، بررسی فنی و آسیب شناسی مرکب های خوشنویسی مشکی است که بیشتر از دیگر مرکبها در خوشنویسی کاربرد دارند. هدف تحقیق این بوده که با استفاده از مطالعات آزمایشگاهی (شیمیایی و فیزیکی)، اجزا و عناصر تشکیل دهنده مرکبهای مشکی مورد استفاده و همچنین آسیب هایی که با گذشت زمان درآنها پدیدار می شوند، مشخص گردد.
در بررسی شیمیایی، روشهای دستگاهی طیف سنجی جذب اتمی، طیف سنجی پراش پرتو x، طیف سنجی تبدیل فوریه- مادون قرمز و روش کروماتوگرافی بهکار رفت. در بررسی فیزیکی، براقیت، پوشانندگی و کشش نمونه ها با استفاده از دستگاه های گلاسیمتر، رفلکتومتر، فوردکاپ اندازه گیری شدند. نتایج بررسی شیمیایی نشان داد مرکبها، ترکیبی آلی- معدنی دارند؛ در نمونه ها از یک رنگدانه سیاه (دوده، جز در یک نمونه) به جای ماده رنگی همراه با یک ماده آلی (احتمالا صمغ) استفاده شده است. در بررسی فیزیکی نمونه ها، مشخص شد بست زیاد موجب براقیت بیشتر و آهن زیاد موجب پوشانندگی بهتر شده است. همچنین استفاده از ذرات ناهمگن، روش نامناسب مخلوطکردن مواد، تهیه و عمل آوری نادرست آنها موجب کشش نامناسب مرکب گردیده است. در بخش آسیب شناسی پس از پیرسازیهای مختلف روی نمونه ها، مشخص شد استفاده از رنگدانه دوده مانع از رنگپریدگی شدید مرکب میشود. ضمن اینکه، فزونی یونهای آهن و مس، اکسیداسیون سلولز را افزایش میدهد. میزان زیاد بست هم علاوه بر تسریع در رشد میکروارگانیسم ها، باعث جمع شدن مرکب روی کاغذ و تشکیل توده هایی غلیظ بر کاغذ شده و درنهایت، ریزش لایه مرکب را به همراه دارد. ازدیگرسو، میزان کم بست هم موجب ریزش زودهنگام مرکب از روی تکیه گاه می گردد.
Today، despite skilled calligraphers، low-quality inks in the market، heterogeneous ink materials، inappropriate viscosity and inks becoming matte shortly after drying، which indicates the lack of required quality، will cause damages such as distortion، discoloration and even destruction of paper to the valuable works of calligraphers. The pathological study of inks which are used today is an essential step to protect such works that are going to be a part of the future history of this land. What is investigated in this study is the technical and pathological evaluation of black ink، which is frequently used in calligraphy. The aim of this research is to determine the elements and components of black inks and the damages that will appear through time via laboratory studies (chemical and physical). The methods used in the chemical examination include: Atomic absorption spectroscopy methods، X-Ray diffraction spectroscopy، Fourier transform infrared spectroscopy and Chromatography methods. Physical examinations measure glossiness، coverage and viscosity of samples using “Glassymeter”، “Reflectometer” and “Ford Cup”. Chemical examinations indicate that inks are composed of organic and inorganic compounds; for the samples، instead of colorful material، a black pigment (Carbon black، except in one sample) along with an organic material (probably gum) is used. Physical examination of samples shows that more binding will result in more glossiness and more iron will lead to better coverage. Moreover، using heterogeneous particles، inappropriate mixing methods، incorrect preparation and processing of them lead to inappropriate viscosity of ink. In pathological sector، different aging processes on samples show that carbon black pigments prevent ink pallor. In addition، excess of iron and copper ions increases oxidation of cellulose. High levels of binder will accelerate the growth of microorganism and will also lead to an accumulation of ink on the paper and the formation of dense masses on paper، and finally the ink may bleed. On the other hand، low levels of binder will also lead to early bleeding of ink from its base.