خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ناگویی هیجانی و ویژگی های شخصیتی با فرسودگی شغلی دبیران زن آموزش و پرورش بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران زن آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بود که از بین آنها به روش نمونه گیری خوشه ای نمونه ای به حجم ۳۰۰ نفر انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های ناگویی هیجانی تورنتو، شخصیتی پنج عاملی نئو و فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده شد. طرح پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های ناگویی هیجانی (دشواری در شناسایی احساسات ، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی ) و فرسودگی شغلی رابطه مثبت ، بین روان نژندی و فرسودگی شغلی رابطه مثبت ، بین برونگرایی و فرسـودگی شغلی رابـطه منفی ، بین با وجـدان بودن و فرسودگی شـغلی رابطه مثبت و بین انعطاف پذیری و فرسودگی شغلی رابطه مـنفی وجود دارد و متغیرهای دشواری در شـناسایی احـساسات ، دشواری در توصیف احساسات ، روان نـژندی ، برونگرایی و باوجدان بودن توانایی پیش بینی فرسودگی شغلی را دارند. بنابراین می توان با تدابیر مناسب به سلامت محیط شغلی و کاهش فرسودگی شغلی دبیران کمک کرد.
This study aimed to investigate the relationship between alxithymia، personality characteristics and burnout in female teachers. The study population included all female teachers in Kermanshah، instruction District. Using cluster sampling، 300 subjects were selected. For data collection، Toronto Alexithymia Inventory، NEO Five-Factor personality and Maslach Burnout were used. The present study was conducted with a correlational method and data were analyzed by multiple regression method. The findings of the study indicated that there was a positive relationship between components of alexithymia (difficulty in identifying feelings، difficulty in describing feelings، and objective thinking) and job burnout. Besides، there was a positive relationship between neuroticism and job burnout. There was a negative relationship between extroversion and job burnout. There was a positive relationship between conscientiousness and job burnout as well as a negative relationship between flexibility and job burnout. Difficulty in feeling identification، difficulty in feeling description، nearoticism، extroversion، and conscientiousness could be heped predict job burnout. Therefore، using appropriate strategies، it could help occupational situational health and reducing teachers’ job burnout.
ملخص الجهاز:
"نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین مؤلفه های ناگویی هیجانی و فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد یعنی هرچه ناگویی هیجانی در افراد بالاتر باشد بیشتر در معرض ابتلا به فرسودگی شغلی هستند، در تبیین این یافته ها می توان بیان داشت افراد دارای ناگویی هیجانی در شناسایی و تمایز بین حالات درونی خود مشکل دارند برای آنها استفاده از احساسات به عنوان نشانه هایی برای خود تنظیم گری و حفظ تعادل درونی دشوار است بنابراین این افراد نمی توانند حالات روانی خود را تنظیم و در مقابل ناملایمات پایداری کنند پس دچار پریشانی خاطر شده ، قدرت تفکر آنها خدشه دار می شود و از آنجا که توانایی همدلی و برقراری روابط مفید با دیگران برای آنها وجود ندارد بنابراین نسبت به دیگران رفتار منفی پیدا مـی کنند، دچار ناامیدی ، ناتوانی و رنجش و شکست مـی شوند در نتیجه احساس بی کفایتی و کاهش توانایی در انجام دادن کارها در آنها بروز می کند.
افرادی که در این حیطه نمره بالایی کسب مـی کنند صفاتی شامل اضطراب ، پرخاشـگری ، افسردگی ، کمرویی ، تـکانشگری و آسیب پذیری از خود نشان می دهند که با عواطف منفی مانند ترس ، غم ، دستپاچگی ، عصبانیت ، احساس گناه و نفرت همراه است و هر چه این خصوصیات در یک فرد بیشتر باشد و خصوصیات یک فرد را تشکیل دهند، باعث می شود مقدار زیادی از انرژی فرد را گرفـته و فرد نمی تواند درست تصمیم بـگیرد و درست عمل کـند بنابراین از بازدهی فرد 1- Fukunishi, Berger, Wogan & Kuboki 2- Kalimo pahkin, Mutanen, &Toppin 3- Aiken 13 کاسته می شود و فرد زود خسته می شود و میزان کارآیی پایین بیاید و به تدریج آثار فرسودگی چه از نظر جسمی و روانی و شغلی در فرد پدیدار شوند."