خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای دو بعدی و سه بعدی بر توانایی فضایی می باشد. توانایی فضایی یا چشم ذهن ، توانایی حل کردن مسئله از طریق ایجاد تصاویر ذهنی و اندیشیدن از طریق تجسم دیداری و یا توانایی تجسم سه بعدی می باشد. روش: در این مطالعه از بین تمام مدارس غیر انتفاعی ناحیه 2 اصفهان 2 مدرسه انتخاب شد و از بین 175 دانش آموز پسر و 80 دانش آموز دختر کلاس دوم 90 نفر به طور تصادفی به شش گروه آزمایش(بازی دوبعدی، بازی سه بعدی) و کنترل تقسیم شدند. ابتدا هر گروه با آزمون هوش ریون سنجیده شد و سپس به مدت 6 جلسه 20 دقیقه ای به صورت یک روز در میان به انجام بازی رایانه ای تتریس دوبعدی و سه بعدی پرداختند. و پس از اتمام طرح پس آزمون از تمام گروهها گرفته شد. اطلاعات به وسیله آزمون تی و طرح فاکتوریل تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد توانایی فضایی پسران در پیش آزمون و پس آزمون بیشتر از دختران است. و بازیهای دوبعدی بیشتر از سه بعدی توانایی فضایی را افزایش می دهد و بازیهای رایانه ای بر توانایی فضایی تاثیر دارند.نتیجه گیری: بازیهای رایانه ای می تواند توانایی فضایی که در دروس ریاضی و هندسه و فیزیک و شیمی تاثیر بسیار دارد را افزایش دهد.
The purpose of the present study is to investigate the effects of two-dimensional and three-dimensional computer games on spatial abilities. Spatial ability or the mind's eye is the ability of solving the problems through mental images and the ability of thinking visually or the ability of visualizing three-dimensionality.
175 male student and 80 female students of second elementary school from district 2 of Esfahan city participated in this study. The students were randomly divided into six groups (two-dimensional game play، three-dimensional) and control groups. Initially، each group was evaluated by Reven's Progressive Matrices test and then they play the two-dimensional and three-dimensional Tetris game in the 6 sessions of 20 minutes a day. At the end of program the post- test was used for all groups. The data were analyzed by t-test and factorial design.
Findings: the results of pre- and post-test showed that spatial ability of males (boys) is more than females (girls). The result showed that two-dimensional games more than three-dimensional games increase spatial ability; also computer games increase the spatial ability.
Conclusion: Computer games can increase the spatial ability that is greatly influenced in math، geometry، physics and chemistry.
ملخص الجهاز:
با توجه به اين که امروزه در طراحي نرم افزارهـا و انيميـشن و بـويژه بازيهاي رايانه اي وارد دنياي سه بعدي شده ايم ، تحقيق در مورد تاثير بازي هـاي رايانـه اي سـه 1-Yang & Chen 2-Spence & Feng 3-Felicia 4-Yudaa 5-De Lisi & Wolford 6-Feng, Spence, & Pratt 7-Terlecki, Newcombe, & Little 8-Labinsky & Benbow بعدي نيز داراي اهميت است .
دسته سوم تجسم 1 -Hegarty 2-Brownlow 3 -Hirvasoja 4-Uttal 5 -Diezmann 6-Linn & Petersen 7-Spatial perception 8-Mental rotation فضايي ١:توانايي دست کاري اطلاعات پيچيده فضايي ازطريق دسـت کـاري اطلاعـات درچنـد مرحله مي باشد.
فرضيه هاي تحقيق ١-بين توانايي فضايي دختران و پسران در پيش آزمون تفاوت معني داري وجود دارد.
1 -Spatial visualization 2-Melissa & Harner 3 -Gagnon 4-Quaiser & Geiser 5 -Valadez & Ferguson 6-Rafi جامعه و روش نمونه گيري جامعه آماري اين پژوهش شامل تمام مدارس غيرانتفاعي ناحيه ٢شهر اصفهان بـود کـه از بين اين مدارس يک مدرسه دخترانه و يک مدرسه پسرانه به روش نمونه گيري تصادفي انتخـاب و از بين پايه هاي اين مدرسه ، پايه دوم دبستان انتخاب شد.
در بررسي اين فرضيه از آزمون t مستقل استفاده شد در جدول ١ نشان داده شده است : جدول ٢: ميانگين ، انحراف معيارو نتايج آزمون t براي مقايسه تفاوت توانايي فضايي در دختران و پسران در (به تصویر صفحه رجوع شود) بنابراين :p فرضيه دوم : توانايي فضايي پسران در انجام بازي هاي رايانه اي به طور معنـيداري بيـشتر از دختران است .