خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اهمالکاری تحصیلی نوجوانان در گونههای مختلف خانواده (سالم، ناسالم، مشکلدار محتوایی و مشکلدار فرآیندی) بر اساس مدل بومی بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده بود. 493 دانشآموز (212 دختر، 281 پسر) دو سال اول دوره اول متوسطه مقدماتی (کلاس های هفتم و هشتم) از 8 دبیرستان از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از مقیاس اهمالکاری و وظیفهشناسی و مقیاسهای خودگزارشی فرآیند و محتوای خانواده انجام شد. به منظور مقایسه مولفه های اهمالکای و وظیفه شناسی در گونه های مختلف خانواده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با استفاده از نرم افزار آماری 16-SPSS استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین گونههای مختلف خانواده از نظر همه مولفه های مقیاس اهمالکاری و وظیفهشناسی (به جز مولفه ی وظیفهشناسی) تفاوت معنادار وجود دارد. در مجموع، یافته ها نقش خانواده سالم در مدل بومی بافت نگر فرایند و محتوای خانواده را در داشتن فرزندانی با اهمالکاری تحصیلی کمتر مورد تایید قرار دادند.
The purpose of the present study was to compare adolescents academic procrastination in different family types (healthy, unhealthy, content problematic and process problematic) based on the local contextual family process and content model (FPC). The sample included 493 high school students (212 girls & 281 boys) from grades seven and eight of 8 junior high schools who were from four educational districts of Shiraz City, Southern Iran, in the academic year 2013-2014. Participants were selected randomly by multi-stage cluster sampling method. Data were collected through completion of Conscientiousness and Procrastination Questionnaire, and Self-report Measures of Family Process and Content. To compare academic procrastination in different family types, of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used of SPSS16- software. The results of indicated that there were significant differences between mean scores of childrens performances in all subscales (except dutifulness subscale) of all family types. In sum, this study emphasized the role of healthy family in FPC Model in having children with less academic procrastination.