خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طبقه بندي، تحليل و مقايسه انواع خطاهاي دستوري در روايت هاي نوشتاري دانش آموزان كم توان ذهني آموزش پذير شهر تهران در مقطع ابتدايي (پايه هاي سوم، چهارم، پنجم) و مقطع پيش حرفه اي (اول، دوم و سوم) انجام شده است. اين پژوهش را مي توان در زمره پژوهش هاي اكتشافي قلمداد كرد. پس از كشف خطاهاي دستوري، طبقه بندي خطاها با استفاده از روش توصيفي-تحليلي صورت مي-گيرد. ابزار پژوهش چهار داستان مصور است كه روايي شان مورد تاييد متخصصان قرار گرفته است و داستان اين تصاوير توسط تك تك دانش آموزان به صورت نوشتاري روايت مي شود. نمونه آماري 125 دانش آموز در مقطع ابتدايي و 143 دانش آموز در مقطع پيش حرفه اي در چهار مدرسه ويژه اين دانش آموزان است. انتخاب مدارس به روش تصادفي نظام مند و انتخاب دانش آموزان با هدف گردآوري حداكثر داده ممكن، از طريق نمونه گيري در دسترس متشكل از كليه دانش آموزان داوطلب در مدارس مورد نظر بوده است. اخطاهاي دستوري در نمونه هاي مورد بررسي به دو گروه خطاهاي ساخت واژي-نحوي (كاربرد اشتباه وندهاي زمان، وجه و نمود؛ عدم مطابقه فعل با فاعل و عدم مطابقه اسم با ضمير ) و خطاهاي نحوي (حذف، افزودن، قلب، جايگزيني، هم آميزي) قابل تقسيم است. حذف با 25% و كاربرد اشتباه وندهاي زمان، وجه و نمود با 23% فراواني، پر رخدادترين خطاها هستند. پربسامدترين خطاهاي دستوري در كاربرد حرف اضافه ديده مي شود. خطاهاي نحوي 51 درصد و ساخت واژي-نحوي 49 درصد خطاها را در بر مي گيرند كه با توجه به گسترده تر بودن مقولات طبقه بندي شده در حيطه خطاهاي نحوي، اين توزيع درصد خطاها مي-تواند نشان دهنده ضعف بيشتر اين دانش آموزان در مقوله تصريف باشد.
ملخص الجهاز:
"/ نمودار ٣- مقایسۀ میانگین رخداد خطاهای ساخت واژی-نحوی در پایه های مختلف ٤-٢- خطاهای نحوی انواع خطاهای نحوی در نمونه مورد بررسی، مواردی را در بر میگیرد که به کاربرد سازه - هایی چون حرف اضافه ، حرف ربط ، فاعل ، فعل ، نشانۀ مفعول «را» مربوط میشوند و در پنج مقوله مورد بررسی قرار گرفته اند که در ادامه با ذکر مثال از داده ها، شرح داده شده است : قلب ١: قلب (جابجایی) موصوف و صفت ، مانند: «سارا کیف دست میشوند» و مضاف و مضاف الیه ، مانند: «علی پدربزرگ درست علی را گرفت ».
/ نمودار ٩- فراوانی انواع خطاهای نحوی و ساخت واژی-نحوی در تمام آزمودنیها در هر دو مقطع ٥ - بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر طبقه بندی، مقایسه و تحلیل انواع خطاهای دستوری مشاهده شده در روایت های نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر تهران در پایه های سوم ، چهارم و پنجم ابتدایی و پایه های اول ، دوم و سوم پیش حرفه ای بود."