خلاصة:
تحقيق حاضر درصدد برآمده است تا اثربخشي آموزش شناختي اميد را بر خودكارآمدي و اميد دانش-آموزان دختر پايه اول دبيرستان در سال تحصيلي 92-91 مورد مطالعه قرار دهد. روش تحقيق در اين مطالعه از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون وگروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش، تمامي دانـش آموزان دختر سال اول مـقطع متوسطه شهر ارومـيه (5277 نفر) بودند. كه دو مدرسه باروش نمونه گيري كاملاً تصادفي از ميان مدارس متوسطه انتخاب شدند. جهت دستيابي به هدف پژوهش حاضر ابتدا، آزمون اميداسنايدر و همكاران براي دانش آموزان مدرسه اجرا گرديد. سپس 30 نفر از دانش آموزاني كه نمرات پاييني در آزمون اميد كسب كرده بودند، انتخاب شدند و به تصادف در گروهاي آزمايشي (5نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. و هر دو گروه به آزمون خودكارآمدي پاسخ دادند. سپس گروه آزمايش در كلاس هاي آموزش اميد به مدت 8 جلسه 90 دقيقه اي شركت كردند. گروه گواه در معرض هيچ مداخل هايي قرار نگرفتند. بعد از اتمام آموزش مجدداً آزمون خودكارآمدي و اميد براي گروه هاي آزمايش و گواه اجرا گرديد. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه خودكارآمدي و اميد دانش آموزان بعد از مداخله به طور معناداري افزايش يافت (01/P<) و اين كاربندي توانسته است به -عنوان مداخله اي موثر موجب بهبود وضعيت خودكارآمدي و اميد دانش آموزان شود. لازم است، برنامه-هايي با محتواي اميدبخشي براي پرورش و تربيت دانش آموزان تدوين شود.
ملخص الجهاز:
"به اعضای گروه آموزش داده شد تا خودگویی های منفی خود را که ممکن است ناامیدکننده باشند بازبینی نمایند و در ادامه جلسه قبل بر روی یادگیری جملات مثبت مانند "من می توانم این را انجام دهم " و"من فرد لایقی هستم " تمرکز شود.
جدول (۲) خلاصه نتایج تحلیل کواریانس برای مقایسه ارضا نیاز به خودمختاری گروه ها منبع تغییر MS df F P Eta پیش آزمون خودکارآمدی ۱۱۱/۰۱۶ ۰/۰۲۱ ۰/۴۵۰ ۰/۵۸۹ گروه ۰/۳۴۰ ۰/۰۰۱ ۱۳/۹۳۶ ۱ ۲۶۲۸/۱۰۷ خطا ۲۷ ۱۸۸/۵۸۰ جمع ۳۰ باتوجه به نتایج جدول ۲،تحلیل کواریانس (=Eta، =p,=(و)F، =MSE)معنی دار بود وهمان گونه که ضریب ایتا نشان می دهد، آموزش امید موجب ۳۴درصد تغییرات متغیر وابسته شده است .
پژوهش ها نشان می دهند که امید با سازه های موفقیت تحصیلی (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۹۰)، توانایی حل مسئله (نجاتی ، شهیدی ، ملکی و درویشی لرد، ۱۳۹۱؛ استفان و اسمیت ۲۰۱۳،۱)، حمایت اجتماعی (کرمانی ، خداپناهی ، حیدری ، ۱۳۹۰)، عاطفه مثبت (ریگو، سوسا، مارکیوس و کان ها۲۰۱۴،۲؛ استفان و اسمیت ، ۲۰۱۳) وخودفهمی ۳(دیوو کینگ ، ۲۰۱۳) رابطه داردکه این سازه ها نیز بر خودکارآمدی مؤثر هستند.
از این رو، با توجه بـه باور روانشناسان مثبت نـگر مبنی بـر این که 1-Giunta, Alessandri, Gerbino, Kanacri, 2- Bandura Zuffiano & Caprara صفت های مثبت قابل اندازه گیری می توانندبه عنوان میانجی در نظر گرفته شوند تا افراد را در برابر هیجان های منفی و عوامل خطرساز مانند، رویدادهای استرس زای زندگی حمایت کنند."