خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش سیر ادبیات کودک در صد سال اخیر و پیشرفت و تعالی آن از سال ١٣٠٠ تا به اکنون بوده است ، در این مقاله موضوع ادبیات کودک و اهداف آن به طور اجمال توضیح داده شده است . تحقیق مورد نظر از منابع ادبیات کودک در کتابخانه ملّی و کانون پرورش فکری کودکان بوده است و با توجه به مطالعات اینجانب در زمینه نقد و بررسی ادبیات کودک و طراحی های محتوایی کتب مذکور . موضوع این پژوهش بیان پیشینه تاریخ ادبیات کودک در این صد سال اخیر و پایه گذاران و نویسندگانی که در این زمینه تلاش نموده اند و پیرامون چگونگی تالیف هر چه بهتر کتب کودک و نوجوان اعم از محتوای درونی کتاب و موضوعات اساسی که در تالیف کتب باید توجه شود می باشد . آنچه در این نوشتار بدان دست یافتم که تلاش نویسندگان در ابتدای مسیر رشد خود در این صد سال موجبات بروز عصری نوین در پیشرفت کتب کودک و نوجوان شد و این نوزایی تحولی اساسی در ریشه های فرهنگ کودکان نسل های بعد قرار گرفت نگرشی که تا به امروز به تقویت این فرهنگ کمک شایانی نموده است .
ملخص الجهاز:
"در فاصله بین ١٣٠٠ و ١٣٢٠ نویسندگان و شعرایی پیدا شدند که آثاری برای نوجوانان خلق کردند همچون یحیی دولت آبادی مؤلف کتاب شهرناز و عباس یمینی شریف که اولین کتاب او «آواز فرشتگان » می باشد و به همراه جعفر بدیعی مجله کیهان بچه ها را ایجاد نمود و در سالهای بعد آثار خارجی چون افسانه های آندرسن به زبان فارسی ترجمه شدند از سال ١٣٢٠ تحول همه جانبه ای در تاریخ انتشارات ایران پدید آمد و مجلات به نقد وبررسی مسائل کودکان پرداخت در سالهای دهه سی ترجمه آثار خارجی کودک و نوجوان رونق گرفت و در اواخر دهه سی اولین کتب تصویری به بازار آمد در سال ١٣٤٠ نقطه چرخشی در کتب درسی پدید آمد و در زمستان ١٣٤١ شورای کتاب کودک کار خود را آغاز کرد شورایی مخصوص کودکان با نقد و بررسی کتب مؤثر برای بچه ها و بر گزاری جلسات و فصلنامه ها و نمایشگاه هایی که به طور تخصصی در این زمینه تشکیل شدند.
٧- بحث و نتیجه گیری ادبیات کودک با توجه به حوزه گسترده ای که دارد و اثری که در ذهن مخاطب خود میگذارد نیازمند توجه بیشتری می باشد در سالهای اخیر با توجه به رشد کمی کتب و رشد بی رویه بازی های کامپیوتری توجه کودکان به مقوله کتاب خوانی کمتر شده است و متاسفانه کتاب های ترجمه شده از غربیان و شرق دور باعث شده است کودکان با فرهنگ ایران زمین کمتر آشنا باشند همچنین مطالعات روانشناختی و ادبی درباره چگونگی هر چه بهتر تألیف کتب مربوط به کودک کم است لازم است مؤلفان و ناشران و نویسندگان و حتی طراحان کتب کودک بازنگری جدی در این زمینه به عمل بیاورند."