خلاصة:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی خودتنظیمی رفتاری کودکان کاشت حلزون شده ی شنوایی بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن با نقش واسطه ای گفتار با خود بود. در این پژوهش همبستگی تعداد 114 کودک کاشت حلزون شده با دامنه سنی 3 تا 7 سال که حداقل یک سال از برنامه کاشت حلزون آنها گذشته بود با
روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمون رشد زبان، مصاحبه اختلال در دلبستگی، مشاهده
ساختارمند خودتنظیمی، بر روی کودک و مقیاس ساختارمند گفتار با خود، بر روی مادران آنها اجرا شد.
برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که رشد زبان و دلبستگی ایمن واریانس گفتار با خود را پیش بینی میکنند. همچنین رشد زبان و دلبستگی ایمن با واسطه گری گفتار با خود، توانایی
پیشبینی واریانس خودتنظیمی رفتاری را دارند. نتایج نشانگر نقش واسطه ای گفتار با خود برای رشد زبان و
دلبستگی ایمن بود. این امر در درجه اول نقش فرزندپروری و دلبستگی را در تحول زبان و از طرف دیگر
در رشد خودتنظیمی نشان میدهد و می تواند در راستای کاهش مشکلات رفتاری، اهمیت توجه به
متغیرهای والدمحوری و زبان محوری را در برنامه های پیشگیری و توانبخشی نشان دهد.
ملخص الجهاز:
زبان از این طریق با شناخت ترکیب میشود که کودکان از زبان در قالب گفتار با خود به عنوان ابزاری برای راهنمایی، برنامه ریزی و تنظیم رفتار و تفکر خودشان استفاده میکنند (اوستاد، اسکلند٧، ٢٠٠٨؛ وینسلر، نیگلیری ٨، ٢٠٠٣؛ اسکلند، ٢٠١٢؛ روبیو، مدینا و گریسا٩، ٢٠١٤).
بنابراین پژوهش حاضر در راستای پاسخ دهی به این سوال بود که آیا گفتار با خود میتواند نقش واسطه ای در رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری در کودکان ناشنوایی کاشت حلزون شده داشته باشد؟ در شکل زیر این مدل مفهومی نشان داده شده است .
Roskama, Meunierb, & Stievenarta رشد زبان خودتنظیمی گفتار با خود دلبستگی امن شکل ١.
بر این اساس میتوان گفت که مدل تجربی از برازش لازم برخوردار است و گفتار با خود میتواند میانجی رابطه دلبستگی ایمن و رشد زبان با خودتنظیمی رفتاری در کودکان کاشت حلزون شده ی شنوایی باشد.
نتایج نشان داد که گفتار با خود میتواند نقش واسطه ای در پیش بینی خودتنظیمی رفتاری کودکان کاشت حلزون شده ی شنوایی بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن داشته باشد.
بنابراین ، بر اساس این دیدگاه گفتار با خود هم برای رشد زبان و هم برای دلبستگی ایمن نقش واسطه ای جهت ارتباط و تاثیر بر خودتنظیمی رفتاری را داشته است .
Executive function and verbal self-regulation in childhood: Developmental linkages between partially internalized private speech and cognitive flexibility.
Executive function and verbal self-regulation in childhood: Developmental linkages between partially internalized private speech and cognitive flexibility.
), Private speech, executive functioning, and the development of verbal self-regulation (pp.