خلاصة:
زمینه و هدف: هر کشوری برای پیشرفت مادی و معنوی، قوانین خاص خود را دارد اما «قوانین» بهتنهایی نمیتوانند سعادت را نصیب بشر نمایند بلکه در صورتی میتوانند کارساز باشند که جنبة اجرای پیدا نماید. سازمانی که عهدهدار اجرای قوانین است همان دولت است. پلیس یکی از بازوهای موثر حکومت اسلامی برای اجرای قوانین است. این پژوهش با هدف تبیین نقش سرمایة دینی پلیس در تحقق دولت اسلامی با تاکید بر توسعة اقتصادی انجام شده و پاسخ به این پرسش ارائه شده است که: سرمایة دینی پلیس در تحقق دولت اسلامی (توسعة امنیت اقتصادی) چه نقشی دارد؟ روش تحقیق: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و ابزار گرداوری اطلاعات مطالعة نظریههای علمی و مرتبط با مباحث دینی و توسعهای بوده است که بهمنظور انطباق بیشتر مولفههای مربوطه با دیدگاه صاحبنظران، موضوعات با استفاده از روش پیمایشی در قالب پرسشنامة 22 سوالی با طیف لیکرت موردسنجش قرار گرفته و با نرمافزار spss تجزیهوتحلیل و با آزمونهای آماری رتبهبندی شده و برای تعیین پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده و میزان تاثیر کارکردها برحسب امتیازهای کسبشده، احصا شده است. جامعة نمونه شامل تعداد 127 نفر از نخبگان و صاحبنظران ناجا با مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس که در سه طیف (طیف اول، نخبگان و صاحبنظران در حوزة امنیت؛ طیف دوم، نخبگان و صاحبنظران در حوزة اقتصاد و توسعه؛ طیف سوم، نخبگان و صاحبنظران در حوزة دین) بودهاند که بهصورت هدفمند از کل جامعه آماری انتخاب و نتایج با استفاده از فنون مناسب آماری و آزمونهای توصیفی و استنباطی محاسبه شده است. یافتهها و نتیجهگیری: با نگرش به یافتههای پژوهش و شناسایی مولفههای اثرگذار مربوط به تحقیق و شناسایی تاثیرات سرمایه و قدرت دینی پلیس بر توسعة امنیت اقتصادی -که از مولفههای اصلی تحقق دولت اسلامی بهشمار میآید- حاکی از آن است که دین و معنویت بهعنوان قدرت برتر پلیس دارای اهمیت ویژه و موثر است و در تحقق توسعة اقتصادی در دولت اسلامی نقش اساسی دارد و درنتیجه ضرورت دارد متصدیان امر با برنامهریزی و سیاستگذاری و ایجاد راهبردهای مناسب در حوزة سرمایة دینی پلیس، در ایجاد بسترها و زمینههای توسعة امنیت اقتصادی کشور، اقدام کنند تا از این طریق استحکام دولت اسلامی محقق گردد.
Background And Objectives
Every country has its own laws for material and spir-
itual progress, but the laws alone cannot bring happiness to mankind, rather they can be effective if they take the operative and administrative status. The organiza- tion responsible for enforcing laws is the government. Police is one of the effective arms of the Islamic government to enforce the law. This research aims to explain the role of the religious capital of the police in realizing the Islamic government with an emphasis on economic development. The question is: What role does the religious capital of the police play in the realization of the Islamic government (economic se- curity development)?
Methodology
The research method was descriptive-analytical and the data gath- ering tool was a study of scientific theories related to religious and developmental
issues. In order to adapt the most relevant components to the viewpoints of the experts, the subjects were studied using a survey method in a 22-item questionnaire
with a Likert scale and analyzed by SPSS software. The Cronbachs alpha formula was
used to determine the reliability and also the impact of the functions in terms of scores was calculated. The sample population consists of 127 members of the elite and police experts with a higher education degree in three fields (first, elites and se- curity experts; second, elites and experts in the field of economics and development; third, elites and experts in the field of religion) that have been selected purposively from the entire population and the results have been calculated using appropriate statistical techniques and descriptive and inferential statistics.
Findings and
Results
Considering the findings of the research and identifying the effective components related to the investigation and identification of the effects of capital and the religious power of the police on the development of economic security, which is one of the main components of the realization of the Islamic government, indicates that religion and spirituality, as superior power of police, have a special and effective role and play a key role in the realization of economic development in the Islamic government. As a result, policymakers need to take steps to plan and formulate appropriate strategies in the field of religious capital in order to create the bases and areas for developing the countrys economic security so that the strength of the Islamic government can be realized.
ملخص الجهاز:
وجود سرمایۀ دینی کافی در افراد موجب پرهیز از جرم ، فساد و ناهنجاری های اجتماعی می شود که به شدت بر امنیت و رفاه عمومی و درنتیجه توسعه ، اثرگذار است و آن را بهبود می بخشد.
ازجمله سرمایۀ دینی اجتماعی از طریق گسترش نهادهای مشارکتی ، تعاون و همکاری در جامعه ، موجب گسترش و توسعۀ نهادهای مدنی و اجتماعی و مانند این ها می شود که زمینه ساز توسعه و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و رفاهی بیشتر در جامعه هستند.
سرمایۀ دینی پلیس ، موجب توسعۀ نهادهای مدنی ، نهادهای اقتصادی و اجتماعی رشددهندة کل جامعه می شود و از این طریق باعث رشد و توسعۀ بیشتر دینی و فرهنگی جامعه و نیز موجب تقویت بنیان های توسعه می گردد.
درمجموع ، دین و معنویت به عنوان قدرت برتر پلیس بر توسعۀ امنیت اقتصادی مؤثر است و در تحقق دولت اسلامی ایران نقش اساسی دارد و ضرورت دارد متصدیان مدیریت امور کشور، با برنامه ریزی و سیاست گذاری و ایجاد راهبردهای مناسب در حوزة سرمایۀ دینی پلیس ، برای ایجاد بسترها و زمینه های توسعۀ اقتصادی کشور، اقدام نمایند تا از این طریق به تحقق دولت اسلامی کمک کنند.
Journal of Research in Islamic Economics, Vol. 2, No. 2, 1405.
- Gaiso, Luigi, & Sapienza, Paola, & Zingales, Luigi (2002) People’s Opium?
Economic Behavior & Organization, Vol. 27, p.
Religion and Economic Action: The Protestant Ethic, / the Rise of Capitalism, and the Abuses of Scholarship; Toronto: U.