خلاصة:
هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیطهای متنوع و ناهمگونی است که به فرد امکان انجام وظیفه در موقعیتهای چندفرهنگی را بهطور اثربخش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی میزان تاثیر این متغیر بر عملکرد کارکنان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از بعد جمعآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، 109 نفر و تعداد نمونه 90 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بودند. ابزار تحقیق پرسشنامههای عملکرد فردی و هوش فرهنگی بود. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه را 10 نفر از استادان متخصص تایید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای عملکرد فردی 74/ 0 و برای هوش فرهنگی 66/ 0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل آماری از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد فردی و همچنین بین سه بعد از چهار بعد هوش فرهنگی (استراتژی، انگیزش و رفتار) و عملکرد فردی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و اولویت ابعاد هوش فرهنگی کارکنان، دانش، انگیزش، رفتار و استراتژی است. همچنین، میزان هوش فرهنگی و هر چهار بعد آن و عملکرد کارکنان در حد مطلوبی قرار داشت.
Cultural intelligence is one of the most efficient tools to perform tasks efficiently in environments containing diversity and imbalance. This kind of intelligence allows the person to be able to be effective in multi-cultural situations. The aim of this study was to investigate the effect of this variable on the performance of employees. This study was applied according to the goal and descriptive-survey in terms of data collection. Statistical population consisted of 109 employees of Sport and Youth general office in East Azerbaijan province and sample was 90 subjects. Individual Performance and Cultural Intelligence questionnaires were used to collect data. The face and content validity of both questionnaires was confirmed by 10 experts and the reliability was calculated by Cronbachs alpha as 0.74 for individual performance questionnaire and 0.66 for cultural intelligence questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and Friedman test were used to analyze data. The results showed a significant and positive relationship between cultural intelligence and individual performance and also between 3 dimensions (out of 4 dimensions) of cultural intelligence (strategy, motivation and behavior) and individual performance. Priorities of these dimensions were knowledge, motivation, behavior and strategy. Cultural intelligence and its four dimensions and individual performance of all employees were satisfactory.
ملخص الجهاز:
براساس نتایج تحقیق نظری و همکاران (١٣٩٥) بین مهارت های ارتباطی ، هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی رابطۀ معناداری وجود دارد، ازاین رو، لازمۀ 1.
با توجه به این موضوع که امروزه ورزش و رویدادهای ورزشی مقوله ای بین المللی شده و یکی از وظایف سازمان های ورزشی ، برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی است ، پس میان افراد و ورزشکاران شرکت کننده از مناطق و فرهنگ های مختلف و کارکنان سازمان ورزشی متولی برگزاری رویداد ورزشی ، اختلاف فرهنگی مشاهده می شود و در این موقعیت ، یک توانایی و قابلیت مهم برای کارکنان سازمان ورزشی در اجرای هرچه بهتر رویداد ورزشی و برقراری رابطۀ مطلوب و ایجاد تعامل با افراد شرکت کننده ، داشتن قابلیت و توانایی هوش فرهنگی است .
پس با توجه به وجود رابطۀ مستقیم و معنادار بین هوش فرهنگی و عملکرد فردی و از آنجا که عملکرد کارکنان سازمان یکی از مهم ترین عوامل تعیین کنندة موفقیت سازمان هاست و عملکرد، مجموعه ای از اقدام ها و فعالیت هایی است که از طرف کارکنان به منظور نیل به اهداف از پیش تعیین شدة سازمان صورت می گیرد، پس مدیران و تصمیم گیرندگان یک سازمان برای افزایش عملکرد کارکنان برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده سازمان باید در پی شناسایی و تقویت عوامل مؤثر بر عملکرد فردی کارکنان باشند.
بین بعد انگیزش هوش فرهنگی و عملکرد فردی کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد.
"The Elusive Cultural Chameleon: Cultural Intelligence as a New Approach to Intercultural Training for the Global Manager".