خلاصة:
هدف کلّی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین تسهیم دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال 95-1394 میباشد. برای این منظور تسهیم دانش در دو بعد؛ تسهیم ضمنی دانش و تسهیم آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز در سال 95-1394 میباشد که تعداد آنها 143 نفر است. کلّ اعضای جامعه به صورت سرشماری در تحقیق شرکت داده شدند که تعداد پرسشنامههای برگشتی برابر 136 معادل 95 درصد بود. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه 13 گویهای تسهیم دانش وانگ و وانگ و پرسشنامه 24 گویهای تعهّد سازمانی آلن و مییر میباشد. آلفای بدست آمده از این آزمون برای هر یک از متغیّرهای تسهیم دانش و تعهّد سازمانی به ترتیب برابر 0.81 و 0.72 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای بررسی نرمال بودن متغیّرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، برای بررسی رابطه بین متغیّرها در متغیّرهای نرمال از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و در متغیّرهای غیرنرمال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای مقایسه متغیّر تسهیم دانش با سطح متوسط از آزمون t-تک نمونهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد: (1)رابطه معنادار مثبت و مستقیم بین متغیّر تسهیم دانش و ابعاد آن با تعهّد سازمانی وجود دارد. (2) میانگین نمره تسهیم دانش بالاتر از حدّ متوسط است.
The main objective of the present research was to study the relationship of knowledge shar-ing and organizational commitment in Tabriz universities Librarians. (N=143), all of whom were selected as the sample based on the census sampling method. The number of returned question-naires was equal to 136 (95%). The required data and information were collected using the 13-item Wang and Wang Knowledge Sharing Questionnaire, and the 24-item Meyer and Allen’s Model of Organizational Commitment.. Cronbach’s alpha coefficient for knowledge sharing, and organizational commitment was obtained 0.81, and 0.72, respectively. For data analysis, descrip-tive and inferential statistical methods were used. Descriptive statistics was used for data classi-fication, summarization, and interpretation. In inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient and one-sample t-test were used. The study findings showed that there is a direct and significant positive relationship be-tween knowledge sharing (and its dimensions) and organizational commitment. The results re-vealed that mean scores of knowledge sharing for principals participated in this study were high-er than the average.
ملخص الجهاز:
بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ رابطه معناداری وجود دارد.
بین اشتراک ضمنی دانش و تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تبریز در سال ٩٥- ١٣٩٤ رابطه معناداری وجود دارد.
بین اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تبریز در سال ٩٥- ١٣٩٤ رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ٢: بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های شهر تبریز در سال ٩٥- ١٣٩٤ رابطه معناداری وجود دارد.
o٥ است ، پس فرضیه تحقیق مبنی بر وجود ارتباط بین اشتراک دانش و تعهد سازمانی کتابداران دانشگاه های شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ پذیرفته میشود.
فرضیه ٢-١: بین اشتراک ضمنی دانش و تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ رابطه معناداری وجود دارد.
o٥ است ، پس فرضیه تحقیق مبنی بر وجود ارتباط بین اشتراک ضمنی دانش و تعهد سازمانی کتابداران دانشگاه های شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ پذیرفته میشود.
فرضیه ٢-٢: بین اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ رابطه معناداری وجود دارد.
o٥ است ، پس فرضیه تحقیق مبنی بر وجود ارتباط بین اشتراک آشکار دانش و تعهد سازمانی کتابداران دانشگاه های شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ پذیرفته میشود.
٥ بوده و بین اشتراک دانش و شاخص های آن یعنی اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش با تعهّد سازمانی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تبریز در سال ٩٥-١٣٩٤ رابطۀ معناداری وجود دارد.