خلاصة:
ﻫﺪف: ﺳﺎﺧﺖ آزﻣﻮن ﺑﺮ اﺳﺎس روﯾﮑﺮد ﺑﺮادﺷﺎو ﺑﻪ ﺷﺮم و ﺗﻼش ﺑﺮای ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﻧﻤﻮدن ﻧﻈﺮﯾﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺷﺮم و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐﺳﺎزی آن ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮاﻧﯽ
روش: ﺟﺎﻣﻌﻪ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻓﺮدوﺳﯽ و ﭘﯿﺎم ﻧﻮر ﻣﺸﻬﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 900ﻧﻔﺮ ﺑﺮای دو داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ.در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺳﺎﺧﺖ آزﻣﻮن روشﻫﺎی ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ، اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ، ﻣﺘﻮاﻟﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ، رواﯾﯽ ﺳﺎزه در اﺷﮑﺎل رواﯾﯽ ﻋﺎﻣﻠﯽ، رواﯾﯽ ﻫﻤﮕﺮا ( r=0/02,p> 0/05)، واﮔﺮا ( r=0/08,p> 0/05)( و اﻓﺘﺮاﻗﯽ ) ( r=-0/008,p> 0/05) و رواﯾﯽ ﻣﻼﮐﯽ ﭘﯿﺶﺑﯿﻦ ( r=0/55,p< 0/001)و ( r=0/52,p< 0/001) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن 0/72ﻧﯿﺰ ﻗﺎﺑﻞﻗﺒﻮل ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ. ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل ﮐﻤﮏ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺣﺎﮐﯽ ازﺗﺄﯾﯿﺪ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺑﺮادﺷﺎوﺑﻪ ﺷﺮم ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات در دو ﺳﺮﻓﺼﻞ ﭘﮋوﻫﺸﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﻧﺪ.
Purpose: Shame is one of the strongest human emotions and a force with both constructive
and destructive aspects and it has been among the most important forces which have
Shame does not allow human beings to behave in any way.
If the shame is poisoned, it moves in the opposite direction of human health. The
purpose of current research is to construct a test based on Bradshaw's approach. The
test attempts to integrate different theories about the shame and to fit it with Iranian
culture and society
Method: Research population includes the students of Ferdowsi and Payam Noor universities
of Mashhad. The sample size of 900 people was calculated for two universities. In this
study, for the purpose of constructing a combined test, exploratory and sequential
methods were used.
Findings: The results indicate the content validity, construct validity in the form of factor
validity, convergent validity (r=0.02, p<0.05), divergent validity (r= -0.08, p<0.05),
differential validity (r= -0.008, p<0.05) and predictive criterion validity indexes (r=
0.55, p<0.001) and (r= 0.52, p<0.001). Test reliability was 0.72 which was acceptable.
Correlation method and LISREL software were used to analyze the findings. the
validity and reliability of the research were acceptable. The results of factor analysis
approve the Bradshaw's classification of the shame. Proposals have been presented in
two research and treatment headlines.
ملخص الجهاز:
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد مقدمه یکی از زمینه های که علیرغم داشتن تاریخچۀ گسترده و طولانی در ادبیات روانشناسی اخیرا بیشتر مورد توجه درمانگران و نظریه پردازان رواشناسی در حیطۀ آسیب شناسی شده است مفهوم شرم ١ و شکل گیری آن و پیامدهای آن میباشد(٢٠١٦,Wong, Qian؛ ٢٠١٦ ,Singh, et al).
جنبه های منفی شرم که اشاره به بعد ناسالم آن دارد با بسیاری از مشکلات و اختلالات روان شناختی ازجمله نگرش منفی نسبت به حمایت اجتماعی(٢٠١٧ ,Dodson, Beck)، رفتارها و عادات غذایی منفی(٢٠١٦ ,Duarte, Pinto-Gouveia)، اضطراب اجتماعی( ,Levinson ٢٠١٥ ,Byrne, Rodebaugh)، افسردگی(٢٠١٦ ,Paulus, Vanwoerden, Norton, Sharp)، وسواس فکری عملی(٢٠١٦ ,Weingarden, Renshaw) و اختلال شخصیت (٢٠١٤ ,Ritter, et al) رابطه دارد.
1. Shame همچنین شرم مثبت میتواند به عنوان یک مؤلفه مهم در خودتنظیمی(٢٠١٥ ,Patricia, DeYoung)، حفظ و تداوم روابط اجتماعی(٢٠٠٥ ,Bradshaw) و خودآگاهی(٢٠١٦ ,Gibson) میباشد.
علاوه بر مطالعات یادشده در سراسر دنیا در رابطه با ساخت و ارزیابی روان سنجی ابزار سنجش شرم مطالعات زیادی صورت گرفته است ( ,Laskoski, Natividade, Hutz ٢٠١٦؛ ٢٠١٤ ,oktedalen ؛ ٢٠١٥ ,Michalopoulos, et al؛ ,Weingarden, Renshaw, Tangney ٢٠١٦ ,Wilhelm؛ ٢٠١٦ ,Simonds, et al) که خود نشان از اهمیت این متغیر به عنوان یک سازۀ محوری در آسیب شناسی روانی دارد.
جدول (٢) ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های پرسشنامه شرم (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون شرم سالم و ناسالم ، پاسخ به این سؤال مثبت است .
پایایی پرسشنامه شرم سالم و ناسالم نیز مورد تأیید قرار گرفت و تحلیل عاملی برای هر دو جنس شاخص های مناسبی نشان میدهد.