خلاصة:
نظامات زندگی در هر جامعهای به منظور پاسخگویی به نیازها و متناسب با مبانی اعتقادی و ارزشهای فرهنگی آن جامعه شکل میگیرند. موفقیت و پایداری این نظامها بیش از هرچیز دیگری در گرو سازگاری مبانی آنها با قوانین و واقعیتهای حاکم بر عالم هستی بهویژه عالم انسانی است. نیازهای معیشتی از جمله مهمترین نیازهایی است که برای پاسخ به آن تاکنون انواع متعددی از نظامات سوسیالیستی و لیبرالیستی و... تشکیل شده است. بدون تردید یکی از مبانی اصلی این نظامات نوع نگرش آنها به واقعیت فرد و جامعه و نوع روابط موجود فیمابین آنهاست. مدعای پژوهش حاضر آن است که قرآن کریم برای عالم انسانی مفهوم ویژهای به نام «امت» را مطرح کرده است که متفاوت از مفاهیم رایجی چون فرد و دولت است. این مفهوم دارای آثار و احکام مهمی بهویژه در زمینه نیازهای معیشتی انسان است. «تکافل اجتماعی» از جمله مهمترین مفاهیم قرآنی و اسلامی است که در این ارتباط و بهعنوان یکی از ارکان نظام تأمین اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای معیشتی مطرح گردیده است. هدف پژوهش تبیین مفاهیم، مبانی، ویژگیها و تعاملات این دو مفهوم در ارتباط با مسئله تأمین اجتماعی، در رویکرد اسلامی است. روش بهکار گرفته در این تحقیق از منظر هدف، از قبیل تحقیقات بنیادی−نظری است و از منظر ماهیت و روش در قلمرو تحقیقات توصیفی−تحلیلی به حساب میآید. مقاله به این نتیجه میرسد که در فرهنگ قرآنی امت اسلامی به مثابه پیکری واحد معرفی شده که ارتباط بین اعضای آن، ارتباطی از جنس ولا و دستگیری است و ازاینرو تکافل اجتماعی از خصائص امت اسلامی است که در غیاب آن هیچ سازوکاری قادر به حل موفقیتآمیز و پایدار مشکلات معیشتی جامعه نخواهد بود.
Life systems in each society take shape to meet the needs corresponding the belief principles and cultural values of that society. The success and stability of these systems is dependent, more than anything, on the compatibility of their foundations with the rules and realities of the cosmos, especially the human world. Livelihood is among the main needs that pursuit for satisfaction of which has led to the emergence of various socialist, liberalist, and other schools. Undoubtedly, among the principles of these schools is their view toward the reality of individuals and societies as well as their interactions. The present article claims that Holy Quran has introduced the concept of ummah to denote the human world in distinction from the prevalence of concepts such as the individual and the state. The concept is of profound consequential rules especially for the human livelihood. Social takaful is one of such Quranic and Islamic concepts introduced in this relation and as a major principle in the system of social welfare that addresses the issues of livelihood and maintenance. The aim of this article is to explain the sub-concepts, foundations, characteristics, and interactions between the two concepts i.e. the Islamic ummah and the social takaful with regard to the problem of social welfare in the Islamic approach. Considering the purpose, the method applied is fundamental-theoretical, and concerning the methodology, it is descriptive-analytical. The findings show that in the Quranic framework, the Islamic ummah is introduced as a unitary organism in which the relationship among the members is defined in terms of camaraderie and assistance; thus, social takaful is a characteristic of the Islamic ummah, in the absence of which no mechanism would afford solving the livelihood problems constantly and successfully.