خلاصة:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﻏﻨﻲ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ اﻛﺘﺴﺎب ﻣﻬﺎرت درﻳﺒﻞ ﻓﻮﺗﺒﺎل ﭘﺴﺮان ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻮدﻛﺎن 6 ﺗﺎ 13 ﺳﺎﻟﺔ ﻣﻨﻄﻘﺔ 1 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮدﻧﺪ. ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻮد. ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺗﻮزﻳﻊ ﺷﺪه، 30 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﻏﻨﻲ و ﻏﻴﺮ ﻏﻨﻲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. در اﺑﺘﺪا از ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن، آزﻣﻮن درﻳﺒﻞ ﻓﻮﺗﺒﺎل ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﻏﻨﻲ و ﻏﻴﺮ ﻏﻨﻲ ﺑﻪ ﻣﺪت 9 روز و در ﻫﺮ روز ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ داده ﺷﺪ. ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن ﻫﺮ ﺟﻠﺴﺔ ﺗﻤﺮﻳﻦ از ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﻣﺠﺪدا آزﻣﻮن درﻳﺒﻞ ﻓﻮﺗﺒﺎل ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ دو ﮔﺮوه از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﻣﺮﻛﺐ 2×9 و ﺑﺮای ﺗﻐﻴﻴﺮات درون ﮔﺮوﻫﻲ از آزﻣﻮن t ﻫﻤﺒﺴﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺷﺎﺧﺺ ﻻﻧﺪای وﻳﻠﻜﺰ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺛﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻌﻨﺎ دار اﺳﺖ ( 3/27=19و9) P<0/014 Fو 0/608= ﺿﺮﻳﺐ اﻳﺘﺎ) و ﮔﺮوه ﻏﻨﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻏﻴﺮﻏﻨﻲ دارای ﺳﺮﻋﺖ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﻮد. ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ روز ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻦ دو ﮔﺮوه، ﮔﺮوه ﻏﻨﻲ در ﺗﻤﺎم روزﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺰ روز ﭼﻬﺎرم، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻬﺘﺮ از ﮔﺮوه ﻏﻴﺮﻏﻨﻲ ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ t ﻫﻤﺒﺴﺘﻪ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎ داری ﺑﻴﻦ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن و روز ﻧﻬﻢ ﮔﺮوه ﻏﻨﻲ (P<0/001) و ﮔﺮوه ﻏﻴﺮﻏﻨﻲ (P<0/001) وﺟﻮد داﺷﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻏﻨﻲ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻌﻨﺎ دار ﺳﺮﻋﺖ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻲ ﺷﻮد.
ملخص الجهاز:
كارشناسي ارشد رشد حركتي، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه تهران، تهران، ايران چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير محيط غني خانه بر سرعت پيشرفت اكتساب مهارت دريبل فوتبال پسران بود.
ميكولوته 8 ، سانتوس، كاسولا، مونتبلو و گابارد (2012) به بررسي اثر محيط خانه بر روي رفتارهاي حركتي و شناختي شيرخواران پرداختند و به اين نتيجه رسيدند كه رابطة مثبت و قوي بين شرايط خانه (فعاليت روزانه و وسايل بازي) و اجراي حركتي عمومي و اجراي مهارت هاي ظريف Rich environment Non-rich environment Freitas Gabbard Caçola Montebelo Santos Miquelote وجود دارد.
لطف عطا نيز (1387) در مطالعة خود به اين نتيجه رسيد كه، بين فضاي فيزيكي -معماري و رفتاري رابطه وجود دارد و نوع نيمكت هاي كلاس درس و طرز چيدن Woodard , Yun Abbott آنها بر يادگيري كودكان تأثيرگذار است (20).
حال اين سؤال براي محقق مطرح است كه آيا كودكاني كه در دو محيط غني و غيرغني پرورش يافته اند در سرعت يادگيري مهارت ورزشي جديد با هم تفاوت دارند؟ طرح تحقيق طرح تحقيق نيمهتجربي حاضر به صورت پيش آزمون و پس آزمون اجرا شد.
Comparison of the effect of mental training and physical training on fatigue and non-fatigue conditions on learning the generalized motion program and parameter, Journal of Management and Motor Behavior.
Effect of enrichment(perceptual-motor and musical) of the environment on age equations of gross and fine movements in 5 to 8month-old children, Journal of Development & Motor Learning.
Relationship between affordances in the home environment and motor development in children age 18-42 months.