خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی در جهت ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، بر اساس چرخههای خلق دانش تریپل هلیکس و آی سیستم و تاثیر ویژگیهای شخصیتی، محیط پژوهش و توانمندیهای پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی بر عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی انجامشده است.
روش: پژوهش حاضر از بعد هدف، کاربردی است و ازنظر گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. بر اساس متغیرهای مورد بررسی به ترتیب سی سوال برای محیط پژوهش، هفت سوال برای توانمندیهای پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی و پنج سوال برای ویژگیهای شخصیتی در نظر گرفته شد. ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی اسلامی بر اساس فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران وزن دهی شد. جامعه آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است که طبق فرمول کرجسی مورگان تعداد 330 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد.
یافتهها: نتایج اندازهگیری ارزیابی محیط پژوهش نشان داد، نه(9) بعد: زیرساخت هوش، کنشگران هوش، اطلاعات هوش، زیرساخت مداخله، کنشگران مداخله، اطلاعات مداخله، زیرساخت خلاقیت، کنشگران خلاقیت و اطلاعات خلاقیت، سازههای اثرگذار بر ارزیابی محیط پژوهش هستند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که تمامی سازههای بکار رفته در مدل برای توانمندیهای پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی و ویژگیهای شخصیتی و عملکرد پژوهشی آنان معنادار است. درنهایت، نتایج تحقیق در بخش مدل ساختاری نشان داد محیط پژوهش، توانمندیهای پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی و ویژگیهای شخصیتی تاثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد پژوهشی پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی مراکز پژوهشی اسلامی دارد.
اصالت/ارزش: تحقیق حاضر یک تحقیق در سطح مراکز پژوهشی اسلامی است با توجه به نتایج این مطالعه، میتوان شکاف بین وضعیت موجود محیطهای پژوهشی و وضعیت مطلوب در چارچوب مدل تریپل هلیکس و آی سیستم را سنجش و تحلیل نمود و از یافتههای آن برای ارتقاء عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
نمودار ٥: مدل تحلیل مسیر در سطح معنی داری (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) پارامترهای اندازه گیری روابط مستقیم و غیرمستقیم در مدل پیشنهادی جدول ٦: مسیرهای آزمون شده در الگوی ساختاری اثر مستقیم اثر غیرمستقیم اثر کل (رجوع شود به تصویر صفحه) ویژگی های شخصیتی از 0/51 توانمندی های پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی ٠/٧٢ ٨/٨٢ - - ٠/٧٢ ٨/٨٢ محیط پژوهش از 0/26 توانمندی های پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی ٠/٥١ ٤/٧٢ - - ٠/٥١ ٤/٧٢ بحث و نتیجه گیری پژوهشگر در این تحقیق می کوشد برای ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی متناسب با فرهنگ بومی بر اساس چرخه های خلق دانش تریپل هلیکس و آی سیستم مدلی طراحی و آزمون کند.