خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اثربخشی فعالیت های مدیران آموزشی در مدارس متوسطه دخترانه در شهر مشهد بود. نمونه مطالعه شده در این تحقیق شامل 359 نفر از معلمان و کارکنان اداری مدارس متوسطه دخترانه در شهر مشهد، در سال تحصیلی 1395-1394 بود که این افراد به وسیله نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه محقق ساخته که یکی اخلاق حرفه ای و دیگری اثربخشی را اندازه گیری می کرد، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد:
1. اخلاق حرفه ای در مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه در شهر مشهد، در سطح بالایی قرار دارد؛
2. رابطه همه مولفه های اخلاق حرفه ای و اثربخشی، مثبت و معنی دار است؛
3. میان سطح اخلاق حرفه ای و اثربخشی آنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛
4. از بین مولفه های اخلاق حرفه ای مولفه عملکرد، بیش از دو مولفه دیگر، یعنی منش و دانش، مولفه های اثربخشی را پیش بینی می کند؛
5. اخلاق حرفه ای در مدارس نقش مهمی دارد و اساسا مدرسه نهادی اخلاقی و مستلزم برخورداری از مدیریت اخلاقی است.
ملخص الجهاز:
نتایج این پژوهش نشان داد، بین میزان حمایت مدیران از اخلاق اسلامی کار و تعهد عاطفی آنها رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
تحلیل رگرسیون گامبهگام برای پیشبینی رهبری دبیران، یاریرساندن به دانشآموزان، روابط سازنده، برخورد شایسته، مهارت در ارزشیابی و ادارۀ کارها از طریق مؤلفههای اخلاق حرفهای (نتیجۀ بررسی سؤال سوم پژوهش) به تصویر صفحه مراجعه شود001/0 به تصویر صفحه مراجعه شوددر جدول شمارۀ 4 مشاهده میشود: از بین مؤلفههای مربوط به اخلاق حرفهای، فقط بُعد عملکرد توانسته است به شکل معنیداری متغیر رهبری دبیران را پیشبینی کند.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش نشان داد که بین اخلاق حرفهای مدیران آموزشی و اثربخشی آنها رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
تحلیل سؤال کلی پژوهش نشان میدهد که بین اخلاق حرفهای و اثربخشی فعالیتهای مدیران آموزشی شهر مشهد رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین، در پژوهش عطاریان (1386) رابطۀ میان حمایت مدیریت عالی سازمان از رفتار اخلاقی و رضایت شغلی، یکی از مؤلفههای اثربخشی، مدیران با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون معنیدار است که با نتیجۀ بهدستآمده در تحقیق حاضر مطابقت دارد.
در مطالعۀ هوگ (2008) رابطۀ میان رهبری اخلاقی و اثربخشی تیم مدیریت عالی مثبت بوده است که این رابطه نیز با دستاوردهای پژوهش حاضر همخوانی دارد.
پیشنهادهای پژوهش یافتههای این پژوهش نشان داد، بین اخلاق حرفهای و اثربخشی فعالیتهای مدیران آموزشی مدارس رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد.
A comparison of special Education administrations' and teachers' knowledge and application of ethics and professional standards.
Educational management administration and leadership.
Educational Management, Administration amp; Leadership.
Educational Management, Administration amp; Leadership.