خلاصة:
یکی از مهمترین مسائل آموزش عالی و دانشگاههای کشور که آن را میتوان حلقه مفقوده فرایند تولید و ترویج علم دانست ایجاد روحیه علمی در دانشجویان و جامعهپذیری آنهاست. جامعهپذیری علمی فرایندی است که از طریق آن یک فرد دانشگاهی یاد میگیرد چگونه ارزشها، مهارتها، هنجارها، گرایشها و دانش موردنیاز برای عضویت در جامعه علمی را کسب کند و به نظام کدبندی خاص رفتاری و اخلاقی جامعه علمی پایبند باشد. اهمیت پرداختن به جامعهپذیری علمی از منظر ارزیابی کیفیت دانشگاهها نیز حائز اهمیت بسیاری است. مطالعه حاضر با هدف تبیین جامعهشناختی مسائل و چالشهای جامعهپذیری علمی دانشجویان در محیط دانشگاهی صورت گرفته و براساس رویکرد کیفی و مصاحبه با 33 نفر از مطلعین کلیدی که هم دارای کسوت استادی در دانشگاه بوده و هم دارای مسئولیت در عرصه سیاستگذاری و مدیریت عرصه کلان آموزش عالی بودهاند سامانیافته است. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که مسائل و چالشهای پیش روی جامعهپذیری علمی در دانشگاهها در سطوح و ساحتهای چهارگانه ساختاری و مدیریتی، فرهنگی، فردی و انگیزشی و اجتماعی-ارتباطی قابلطبقهبندی بوده که هرکدام از آنها در بردارنده مجموعهای عوامل اثرگذار در شکل دادن به نیمرخهای دانشجویی در فرایند سلوک علمی و دانشگاهی هستند.
ملخص الجهاز:
Pascarella Terenzini آن ، برگزاری همایش ها، سمینارها و اجتماعات علمی در محیط های دانشگاهی و حمایت از شرکت دانشجویان در این برنامه ها، کارآمد ساختن نظام پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلـی، نیازسـنجی علمـی در تدوین برنامه درسی دانشگاهی و مشارکت همه ذینفعان دانشگاهی در تدوین آن ، بازنگری مداوم برنامه آموزشی و درسی با توجه به نیازهای جامعه و دانش روز، تقویت کار گروهی و مشارکت جمعی در عرصه دانشـگاهی، تقویت فرهنگ تسهیل گری در اساتید دانشگاه ، ارائه برنامه های حمایتی برای تشویق دانشجویان در سطح پژوهشی: مطالعه در خصوص نیازسنجی و اضلاع برنامه درسی دانشگاهی بـر فراینـد جامعـه پـذیری علمی دانشجویان ، بررسی جامعه پذیری علمی در رشته های مختلف دانشگاهی، بررسی در خصوص آیین هـای دانشگاهی و نقش آنها در جامعه پذیری علمی، بررسی فرایند سوادآموزی دانشگاهی و نسبت آن با جامعه پذیری علمی، مطالعه در خصوص خود پنداره حرفه ای دانشـجویان تحصـیلات تکمیلـی، مطالعـه و بررسـی فرهنـگ یادگیری و ارتباط آن با جامعه پذیری دانشجویان ، بررسی جامعه پذیری زبانی در بین دانشجویان .