خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر احساس امنیت صورت گرفته است، جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه شهید بهشتی به تعداد ۷۶۸ نفر تشکیل داده که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تایید پایایی پرسش نامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای کرونباخ پرسش نامه سرمایه اجتماعی ۰.۸۹۹ و پرسش نامه احساس امنیت ۰.۹۲۳ بوده است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون و به وسیله نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که میان ابعاد سرمایه اجتماعی (بعد ساختار ی، شناختی و ارتباطی) و احساس امنیت تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد. از بین مولفه های سرمایه اجتماعی بعد ارتباطی با بیشترین ضریب بتا، بیشترین تاثیر را در پیش بینی احساس امنیت دارد.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش نشان میدهد که میان ابعاد ســرمایۀ اجتماعی (بعد ساختاری، شــناختی و ارتباطی) و احساس امنیت تأثیر مثبــت و معناداری وجود دارد.
از بین مؤلفه های ســرمایۀ اجتماعی بعد ارتباطی با بیشترین ضریب بتا، بیشترین تأثیر را در پیش بینی احساس امنیت دارد .
نتایج این پژوهش نشان می دهد که رابطه بین ســرمایۀ اجتماعی و احســاس امنیت دانش آموزان دختر معنادار و مستقیم است .
٢-٢- ابعاد سرمایۀ اجتماعی سازمانی از دیدگاه ناهاپیت و گوشال بعــد ســاختاری : این بعد دربردارندة الگوهــای ارتباطی میان اعضای یــک گروه یا واحد اجتماعی اســت که خود شــامل سه بعد پیوند شبکه ، ترتیب شــبکه و ثبات شبکه است .
آزمون کولموگروف –اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیر وابسته (رجوع شود به تصویر صفحه) ٥-٣- هم بستگی باقی مانده ها یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مدنظر قرار می گیرد، استقلال خطاها (تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شــده توسط معادله رگرســیون ) از یکدیگر است .
با توجــه به ضریب بتا می توان گفت که از بین مؤلفه های ســرمایۀ اجتماعی بعد ارتباطی با بیشترین ضریب بتا، بیشترین تأثیر را در پیش بینی احساس امنیت دارد.
از بین مؤلفه های ســرمایۀ اجتماعی بعد ارتباطی به عنوان بعدی که دربردارنده میزان اعتماد متقابل اعضای یک واحد اجتماعی اســت ، بیشــترین نقش را در پیش بینی احســاس امنیت دارد.
با توجه به یافته های پژوهش ، بعد شناختی سرمایۀ اجتماعی بر احساس امنیت تأثیر دارد.
بر اساس نتایج پژوهش ، بعد ارتباطی ســرمایۀ اجتماعی در ایجاد احساس امنیت در بین کارکنان ، تأثیر دارد.