خلاصة:
در سال های اخیر، با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و دگرگونی های جهانی ، نظرات مدیریت غیر مدرن به سرعت در حال تحول است. اما هنوز هم توجه به مهارت های نیروی انسانی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارست، زیرا کارکنان اثرگذاری بالای بر سازمان ها دارند. بهترین تکنیک جهت ارتقاء عملکرد سازمان ها، افزایش عملکرد کارکنان شاغل در سازمان می باشد. در این راستا تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه ای تاثیرگذاری عوامل بیرونی و درونی بر عملکرد کارکنان است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان فروشگاه های اتکاء در غرب شهر تهران که از میان آنها ۳۴۹ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساخته در مقیاس لیکرت با بازه (۱-۵) است و جهت تعیین روایی از نظرات خبرگان و کارشناسان در این حوزه ، تعیین مقدار پایایی از آلفای کرونباخ با استفاده از SPSS استفاده گردیده و مقدار آلفای کرونباخ بیشتر از ۰.۸۲ محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و نتایج حاکی از آن است که که متغیرهای اعتماد درک شده، عوامل استرس زا و نگرش های شغلی، بر بهبود عملکرد کارکنان، تاثیر دارند. از سوی دیگر از میان ابعاد تشکیل دهنده متغیر تعهد سازمانی، تنها بعد تعهد عاطفی بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد. همچنین با توجه به آزمون انجام شده، تاثیر تعدیل گری متغیرهای هوش هیجانی، عادلانه بودن پاداش ها و آموزش کارکنان تایید نگردید.
ملخص الجهاز:
بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار بر بهبود عملکرد سازمان در فروشگاه های زنجیره ای اتکاست و در پی پاسخ به این سوال است که آیا عوامل فردی و عوامل سازمانی بر بهبود عملکرد فروشگاه های زنجیره ای اتکا تاثیر معنی داری دارند؟ پیشینه نظری پژوهش اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران : توجه به واژه اعتماد از سال هایی ١٩٨٠آغاز 1 به توسعه کرد و این مفهوم از نظرات مختلفی مورد پژوهش قرار گرفته است .
روقانی ٧ و همکارانش (٢٠١٢) در مطالعه ای به ارزیابی عوامل موثر بر عملکرد کارکنان در قبال پرداخت پاداش پرداخته اند و نتایج نشان داد برای ایجاد پیوند بین 1 Cook & Wall 2 Lambert 3 Robert 4 Abdul Ghafoor & Aslamn 5 zaki 6 kucukaslan 7 Roghani کارمندان و سازمان یک شیوه مناسب همان دادن پاداش است .
مدل مفهومی پژوهش ( منبع : برمبنای پیشینه نظری و تجربی) فرضیات پژوهش با توجه به پیشینه تحقیق و همچنین مدل مفهومی ارائه شده ، فرضیه های تحقیق ، به صورت زیر بیان می شوند: فرضیه اصلی ١ : تعهد سازمانی بر بهبود عملکرد کارکنان عملیاتی شرکت فروشگاه های اتکا تاثیر دارد.
فرضیه همکارانش ، ١٣٩٤؛ ٢/٣ عوامل تنش زای کاری بر بهبود عملکرد کارکنان عملیاتی شرکت فروشگاه های رد حاجی زاده و همکاران ، اتکا تاثیر دارد.
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر نگرش های شغلی، عوامل تنش زا، اعتماد درک شده و تعهد سازمانی بر بهبود عملکرد کارکنان فروشگاه های زنجیره ای اتکا و همچنین تاثیر تعدیل گر متغیرهایی همچون آموزش کارکنان ، هوش هیجانی و عادلانه بودن پاداش ها را بر عوامل ذکر شده ، در قالب فرضیه ها، می پردازد.