خلاصة:
امروزه مسئولیتپذیری اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر فعالیتهای تجاری در سراسر جهان تبدیل شده است. در این پژوهش به بررسی تاثیر مراحل مختلف چرخه عمر بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها پرداخته شده است. همچنین از منابع و قابلیتهای مالی سازمانی چهارگانه اندازه شرکت، سودآوری، منابع نقدی و اهرم مالی بهعنوان متغیر تعدیلگر استفاده شده است. بهمنظور نیل به اهداف پژوهش، نمونه ای متشکل از 777 سال –شرکت طی دوره زمانی 1390 تا 1396 به روش حذف سیستماتیک انتخاب و با استفاده از رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در مراحل رشد و بلوغ شرکتها مسئولیت پذیری اجتماعی را بیشتر رعایت میکنند. اما در مرحله رکود، نتیجه ای دال بر رعایت مسئولیتپذیری اجتماعی توسط شرکتها یافت نشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله بلوغ متغیرهای تعدیلگر اندازه شرکت و اهرم مالی بر تاثیر چرخه عمر شرکت بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها موثرند اما متغیرهای تعدیلگر سودآوری و منابع نقدی تاثیری ندارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در ایران، شرکتها برای ایجاد مزیت رقابتی، جلب اعتماد عمومی و نیز جذب سرمایه و منابع لازم در مراحل رشد و بلوغ به انجام سرمایه گذاری در فعالیتهای مسئولی تپذیری اجتماعی مبادرت میورزند.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش حاکي از آن است که در ايران ، شرکت ها براي ايجاد مزيت رقابتي ، جلب اعتماد عمومي و نيز جذب سرمايه و منابع لازم در مراحل رشد و بلوغ به انجام سرمايه گذاري در فعاليت هاي مسئوليت - پذيري اجتماعي مبادرت ميورزند.
با اين وجود پژوهش هاي موجود نشان مي - دهند که منابع مالي در دسترس بر تصميم شرکت ها در خصوص انجام سرمايه گذاري در فعاليت - هاي مسئوليت پذيري اجتماعي مؤثر است (حسن و حبيب ، ٢٠١٧).
تفاوت پژوهش حاضر با پژوهش هاي خارجي در اين است که در پژوهش هاي خارجي بر مرحله بلوغ تأکيد ويژه شده است اما در اين پژوهش سعي بر اين است که تأثير مراحل مختلف چرخه عمر و استفاده شرکت ها از منابع مالي سازماني براي سرمايه گذاري و نيز رعايت مسئوليت پذيري اجتماعي به طور تفصيلي مورد بحث قرار گيرد.
در اين پژوهش از ديدگاه مبتني بر منابع پويا براي درک چگونگي و علت سرمايه گذاري شرکت ها در فعاليت هاي مسئوليت پذيري اجتماعي در طي مراحل مختلف چرخه عمر استفاده شده است .
نتايج فرضيه ٧ نيز نشان داد که متغير تعديلگر اهرم مالي تأثير مرحله بلوغ بر مسئوليت پذيري اجتماعي را تقويت ميکند که با پژوهش حسن و حبيب (٢٠١٧)، در تضاد است .
نتايج فرضيه هاي ٥ و ٦ نشان داد که متغيرهاي تعديلگر سودآوري و منابع نقدي بر تأثير مرحله بلوغ بر مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها تأثير ندارند که با پژوهش حسن و حبيب (٢٠١٧)، در تضاد است .
Determinants of corporate social responsibilit disclosure ratings b Spanish listed firms.