خلاصة:
با توجه به اهمیت مقوله تعادل در حفظ حالت بدنی و اجرای مهارتهای ورزشی پیچیده، هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ژیمناستیک مغزی بر تعادل ایستا و پویای دانشجویان دختر غیر ورزشکار بود. به منظور دستیابی به این هدف، 24 دانشجوی دختر غیر ورزشکار دانشگاه خوارزمی به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی تمرینات ژیمناستیک مغزی را که به صورت اختصاصی جهت بهبود تعادل بدن طراحی شدهاند را به مدت 8 جلسه 30 دقیقهای اجرا کردند. همچنین برای گروه کنترل نیز یک سری حرکات کششی و نرمشی که بر تعادل موثر نیستند در نظر گرفته شد که به مانند گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه 30 دقیقهای انجام دادند. به منظور اندازهگیری تعادل ایستا و پویای شرکت کنندگان در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب از آزمون لک لک و آزمون ستاره استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. در نهایت نتایج نشان داد که با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات تعادل ایستا و پویای دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و این به آن معنا است که ژیمناستیک مغزی بر تعادل ایستا و پویا تاثیر مثبت دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که با توجه به سهولت اجرای تمرینات ژیمناستیک مغزی، مربیان و معلمان تربیت بدنی میتوانند به منظور بهبود تعادل در دانش آموزان خود از آن استفاده کنند.
ملخص الجهاز:
of Motor Behavior علوم ورزشي، گروه رفتار حرکتي چکيده Abstract Given the significance of balance in maintaining body با توجه به اهميت مقولۀ تعادل در حفظ حالت بدني و اجراي مهارت هاي posture and exercising complex sports skills, the aim ورزشي پيچيده ، هدف پژوهش حاضر تعيين تاثير ژيمناستيک مغزي بر of this study was to investigate the impact of brain gym on static and dynamic balance of nonathlete female تعادل ايستا و پوياي دانشجويان دختر غير ورزشکار بود.
گروه آزمايشي تمرينات ژيمناستيک مغزي group performed brain gym exercises, which were را که به صورت اختصاصي جهت بهبود تعادل بدن طراحي شده اند را به specifically designed to improve their body balance, for 8 sessions of 30 minutes each.
The results نتايج نشان داد که با کنترل نمره پيش آزمون ، بين نمرات تعادل ايستا و indicated that controlling the pretest scores, there was a statistically significant difference in the static and پوياي دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و اين به آن معنا dynamic balance between the control and the است که ژيمناستيک مغزي بر تعادل ايستا و پويا تاثير مثبت دارد.
It then يافته هاي پژوهش ميتوان پيشنهاد کرد که با توجه به سهولت اجراي follows that due to the ease of implementation of brain تمرينات ژيمناستيک مغزي، مربيان و معلمان تربيت بدني مي توانند به gym exercises, coaches and physical education teachers can use brain gym in order to improve balance منظور بهبود تعادل در دانش آموزان خود از آن استفاده کنند.