خلاصة:
یکی از روشهای تربیت اخلاقی، تایید است که در آن، مربی، شخصیت یا رفتار متربی را به بهترین شکل ممکن ارزیابی کرده، کارهای او را به بهترین انگیزههای واقعی ممکن نسبت میدهد. این پژوهش، با هدف بررسی و بیان دیدگاه قرآنی، دربارۀ روش تایید در تربیت اخلاقی، انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و مقایسهای است؛ بدین منظور، ابتدا روشهای تربیت اخلاقی در رویکرد دلمشغولی، با مراجعه به کتابها و مقالات مرتبط، بیان شده است. سپس، روشهای تربیت اخلاقی قرآن، با مراجعه به آیات قرآن و کتابهای مرتبط، استخراج شده، در سه محور اندیشه، احساس و رفتار ارائه گردیده است. در نهایت، با بررسی آموزههای اخلاقی دینی، دیدگاه قرآنی، دربارۀ روش تایید بیان شده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که قرآن کریم، روش تایید را به چند شکل ایجاد حس فضیلتجویی، عزتمندی و شرافت در انسان، بیان کرامت ذاتی انسان و استفاده از روشهای تغافل و توبه به کار گرفته است.
One of the methods of moral education is confirmation. In this method, the instructor evaluates trainee’s personality or behavior in the best possible way, attributing their actions to the best possible real motivations. The purpose of this study is to investigate and express the Qur'anic viewpoint on the method of confirmation in moral education. The research method is descriptive-analytical and comparative. For this purpose, the methods of moral education in the care approach are described first by looking at related books and articles. Then, the Qur’anic methods of moral education are discovered by referring to the Qur'anic verses and related books and they are introduced in three categories: thought, feeling and behavior. Finally, by examining religious moral teachings, the Qur'anic view on the method of confirmation is stated. The findings of the present study suggest that the Holy Quran has used the method of confirmation in a number of ways including developing a desire for virtues, honor, and dignity in humans, stating the innate dignity of human beings, and using the methods of negligence and repentance.
ملخص الجهاز:
ir دريافت: 20/01/1398 ـ پذيرش: 28/05/1398 چکيده يكي از روشهاي تربيت اخلاقي، تأييد است كه در آن، مربي، شخصيت يا رفتار متربي را به بهترين شكل ممكن ارزيابي كرده، كارهاي او را به بهترين انگيزههاي واقعي ممكن نسبت ميدهد.
يافتههاي پژوهش حاكي از اين است که قرآن کریم، روش تأیید را به چند شكلِ ايجاد حس فضيلتجويي، عزتمندي و شرافت در انسان، بيان كرامت ذاتي انسان و استفاده از روشهاي تغافل و توبه به کار گرفته است.
بيان مسئله اگرچه پژوهشهايي در زمينۀ تربيت اخلاقي در قرآن و رويكرد دلمشغولی انجام شده است، اما تاكنون كتاب يا مقالهاي به صورت تخصصي، روش تأييد را بررسي نكرده، و ديدگاه قرآن را در اين زمينه، بيان نكرده است.
مواضع ديدگاه قرآنی و رويكرد دلمشغولی دربارۀ روش تأييد در تربیت اخلاقی چگونه است؟ روش انجام اين پژوهش، توصیفیـ تحلیلی و مقایسهاي است؛ به اين شكل كه ابتدا، رويكرد دلمشغولی و اهداف و روشهاي تربيت اخلاقي در آن، با مراجعه به كتابها و مقالات مرتبط بيان شده است.
روشهايي كه قرآن براي تربيت احساسات اخلاقي انسان استفاده كرده، عبارتند از: محبت اين روش، از بهترین روشهای تربیت اخلاقی اسلام است.
بيان كرامت ذاتي انسان همانگونه كه گفته شد، روش تأييد در پي ايجاد تصويري بهتر از متربي نزد خويش است (نادينگز، 2002م، ص289) و همين هدف در قرآن كريم نيز دنبال ميشود.
بنابراین، هم قرآن به حفظ كرامت و عزت نفس متربي تأكيد كرده و از روش تأييد استفاده كرده است، و هم رويكرد دلمشغولی.